Selv om logoen til Firefox har blitt endret flere ganger siden nettleseren ble lansert i 2002, er den fortsatt en av de mest gjenkjennelige logoene i IT-bransjen. Nå vil Mozilla erstatte dagens logo med et sett med nye logoer som skal gjenspeile at Firefox ikke bare er navnet på en nettleser, men også på flere andre produkter.
Dette arbeidet har pågått i mer enn 18 måneder, og i stor grad i det åpne. Mozilla hyret først inn tre ulike designteam og endte så opp med to ulike forslag som ble presentert i fjor sommer. Etter å ha fått masse tilbakemeldinger fra brukere og andre, har stiftelsen nå landet på ett av disse.
Rødrev?
Selv om «firefox» primært er et kallenavn på rød panda, så brukes det iblant også om rødrev. Det er den sistnevnte betydningen Mozilla har tatt utgangspunkt i. Logoen har derfor til nå bestått av en rødrev med flammende hale, som ligger rundt jordkloden.
Denne er nå erstattet med i alt fem ulike logoer – én felles hovedlogo og fire separate og nokså forskjellige produktlogoer. Fargepaletten er fortsatt gjenkjennelige, men det er kun i nettleserlogoen at reven og jordkloden kan skjelnes. Logoen framstår muligens som mer moderne, men med færre detaljer.
Logoene til de øvrige Firefox-produktene – Send, Monitor og Lockwise – gjenspeiler i større grad hva disse tjenestene handler om.
Dagens logo får leve litt til. Firefox-nettleseren vil først ta i bruk den nye logoen i forbindelse med en oppdatering som kommer til høsten.
Firefox-logoen er ikke den eneste ikoniske logoen som har blitt skiftet ut i år. Shadowman-logoen til Red Hat ble erstattet med en rød fedora i begynnelsen av mai.
Les også: Firefox skal beskytte mot voksende uvesen på nettet