Firefox har vokst kraftig i Europa, men veksten er avtagende, melder news.com.
De henviser blant annet til tall fra det franske nettstatistikkselskapet XiTi, som viser en global markedsandel for Firefox på 14,08 prosent, opp fra 13,31 prosent i april og 11,6 prosent i mars. XiTi hevder de overvåker over 148.000 nettsider.
Ifølge disse tallene har Finland høyest andel Firefox-brukere. Oppsiktsvekkende nok hevdes det at andelen har passert 30 prosent. Tyskland ligger også langt fremme, med 24 prosent, og Ungarn er også med i topptrioen med 22 prosent.
Tallene likner andre markedstall, mener Chris Hofmann, direktør for ingeniørene i Mozilla, som lager nettleseren Firefox.
- Den eneste overraskelsen er markedsandelen i Finland. Men den høye markedsandelen i Tyskland har vært en pågående trend som vi har sett i flere år, sier han til news.com.
WebSideStory, et tysk nettstatistikkselskap, viste at Firefox hadde 22 prosent markedsandel forrige måned.
Men WebSideStorys data viste også en senere vekstrate enn tidligere for Firefox.
Forklaringen kan delvis være at en rekke sikkerhetsproblemer har fått mye publisitet, og dermed skadet Firefoxs rykte som et sikrere alternativ til Microsoft Internet Explorer.
Hofmann nekter at Firefox er i ferd med å bremses opp, og kaller det periodevise oppbremsinger.
- På et teller annet punkt kommer farten til å gå ned, men vi har ikke sett noen form for trend som tilsier at vi er der ennå, sier han til news.com.
Monaco er for øvrig Europas minst ivrige brukere av Firefox, med seks prosent.
digi.no har mer enn gjennomsnittlig interesserte brukere. Tidligere målinger har vist at andelen Firefox-brukere er høyere enn i resten av den norske befolkningen. Likevel viser mai-tallene at vi har lavere andel Firefox-brukere enn Finland og Tyskland. Til gjengjeld har digi.no en svært høy andel Opera-brukere blant sine lesere.
I mai ble Microsoft Internet Explorer brukt av 63,6 prosent av våre lesere, mens Mozilla Firefox lå på 20,6 prosent. Opera versjon 7 og 8 har til sammen 10,8 prosent av digi.nos lesere.
digi.no understreker at dette ikke er noen vitenskapelig undersøkelse, og at det finnes en rekke faktorer som kan ha påvirket resultatet. Tallene må derfor kun anses som veiledende.