I går kom meldingen om at den norske QXL.no-konkurrenten GiBud har begjært oppbud.
- Det er ikke penger nok til drift av selskapet. Blant annet har inntektene på banner gått ned, og vi har bare ikke nok inntekter til å drifte auksjonsselskapet, sier Åge Wahlstrøm, styreleder og hovedaksjonær, til digi.no.
Wahlstrøm har eid 32 prosent i GiBud og beklager at de nå ikke greier å drive selskapet videre. Da selskapet gikk overende greide de ikke en gang å finansiere en fast deltidsstilling, og styrelederen mener de måtte ha halvannet årsverk for å drive forsvarlig.
- Med serverplass, domeneutgifter og lønn måtte vi nok opp i 600.000-700.000 kroner i omsetning. Nå ser vi på hva vi kan gjøre med domenenavnet og den tekniske løsningen. Det er jo en oppegående auksjon, sier han og lover auksjonsbrukerne å ikke stenge tjenesten med en gang.
GiBud ble startet i februar 1999 (fra starten med én person i organisasjonen) og ble i år 2000 en av Orkla Medias større satsinger på Internett.
I mars 2000 sprøytet Orkla inn åtte millioner kroner i en rettet emisjon som vannet ut de eksisterende aksjonærene, deriblant TV-kjendisen Hallvard Flatland. Det første halve året av 2000 skulle de ekspandere til Danmark og Sverige og i november offentliggjorde auksjonsselskapet at de skulle satse i Polen.
Med bakgrunn i Orkla Medias mange investeringer i dagspressevirksomhet i Polen, ble det lansert planer for 'DajOferte', eller GiBud på polsk. Og like etterpå kjøpte selskapet Auksjons.net fra en annen dotcom-aktør, NetHouse.
Ikke lenge etter trakk Orkla seg ut av GiBud, med milliontap.
Det viste seg nemlig at inntektene uteble. Kombinasjonen av Internett, gratisauksjon og annonseinntekter sto ikke helt i stil med forventningene.
Faktisk var tilstanden så sørgelig at inntektene i "toppåret" 2000 var på 170.000 kroner. Tapet før skatt samme år var på minus 7,63 millioner kroner.
I løpet av 1999-2001 var omsetningen på 406.000 kroner, og i fjor gikk det ikke stort bedre. Wahlstrøm vil ikke si noe om omsetningen for 2002, men til sammen har selskapet omsatt for langt under én million kroner i perioden 1999-2002.
Fra 1999-2001 var driftstapet på til sammen 11 millioner kroner.
Men de elendige inntektstallene og resultatene synes ikke å ha påvirket troen i gråmarkedet i samme grad.
Da Orkla-emisjonen var et faktum, var selskapet priset til 34 millioner kroner. Og så sent som i januar 2002 var selskapet en vinner, med en opptur på hele 380 prosent i løpet av én måned. Men i januar i år var prisingen nede på 550.000 kroner.
I tillegg til Wahlstrøm, er det GiBud-gründer Hans Berge med sine ni prosent som taper penger på oppbudet. I tillegg har Hallvard Flatland sittet med 12 prosent gjennom selskapet Europfond AS som igjen er eid 100 prosent av Euro TV AS som igjen er eid av Flatland.