Forhåndsbetalte mobilkort ser ut til å være en slager i mobilmarkedet og begge de norske mobiloperatørene melder om økt salg, der det er forhåndsbetalte GSM-kort som trekker salget i været.
For Telenor Mobils 262.870 nye GSM-kunder de tre første kvartalene i år velger 55 prosent selskapets forhåndsbetalte kort.
Selskapet forklarer dette med at abonnementsformen er enkel for en rekke nye forbrukergrupper som ellers ikke ville valgt mobiltelefoni. Brytes tallene ned på hvert kvartal kommer det fram at en stadig større del av Telenor Mobils vekst i brutto nye abonnement er forhåndsbetalt.


- Veksten er større enn forventet. Dette understreker behovet for det nye GSM 1800-nettet, samtidig som vi motiveres til å utvikle nye tjenester slik at folk får enda større utbytte av sitt mobilabonnement, sier administrerende direktør i Telenor Mobil, Stig M. Herbern.
Mens GSM øker, mister selskapet NMT-kunder, nærmere bestemt 55.000 kunder i årets første ni måneder fordelt på begge nettene, noe som betyr at det er igjen 184.000 NMT 900-kunder og 148.000 NMT 450-kunder.
TABELL: Telenor Mobils salg av mobiltelefoni og personsøketjenester (Kilde: Telenor Mobil)
Q1 | Q2 | Q3 | Sum (Q1-3) | |
Ring Kontant | 42.902 | 47.184 | 54.614 | 144.700 |
GSM | 37.765 | 39.267 | 41.138 | 118.170 |
Sum | 80.667 | 86.451 | 95.752 | 262.870 |
NMT 900 | - 12.339 | - 11.361 | - 15.369 | - 39.069 |
NMT 450 | - 6.873 | - 4.728 | - 4.468 | - 16.069 |
Personsøk | -2.343 |