iPhone fikk en treg salgsstart i Kina, og fristet bare 5000 kunder den første salgsuken etter lansering i Kina i slutten av oktober.
Senere maktet landets største nettbutikk å kun selge fem Apple-mobiler på to uker. En flopp, skrev vi om sistnevnte initiativ.
Salget av iPhone skal imidlertid ha tatt seg kraftig opp i det folkerike landet den siste måneden.
Halvannen måned etter lansering meldte China Unicom at de hadde solgt 100.000 iPhones. Tallet steg til 300.000 enheter i løpet av romjula, ifølge en talsmann for selskapet. Det skriver analyseselskapet JLM Pacific Epoch.
Det er fortsatt lite i verdens største mobilmarked, men likevel langt bedre enn tidligere antydet. Hva er så grunnen til den plutselige endringen i kinesernes appetitt for iPhone?
Ifølge nettstedet iPhoneAsia skyldes dette endringer i salgsstrategien til China Unicom. Den siste tiden skal de ha lansert en større markedskampanje som forteller om fortreffelighetene med iPhone i 46 ulike kinesiske byer.
Det samme nettstedet hevder for øvrig også at mobilselskapet snart skal tilby en iPhone-modell som også støtter WiFi, slik Apples mobiltelefoner gjør i resten av verden.
Kinesiske myndigheter har til nå satt en stopper for mobiltelefoner med WiFi-støtte, så denne teknologien har Apple fjernet fra modellene som selges offisielt i Kina. På gata skal det imidlertid være mulig å få tak i såkalt parallellimporterte mobiltelefoner med WiFi.
China Unicom er Kinas nest største mobiloperatør med om lag 144 millioner abonnenter. Selskapet har tidligere uttalt at de regner med at så mange som 10 prosent av disse vil ha iPhone i løpet av tre år.
Les også:
- [11.12.2009] «iPhone er som Stockholm-syndromet»
- [04.12.2009] iPhone flopper i Kina