Stadig flere nordmenn kjøper bredbånd, og antall bredbåndsabonnementer har økt med 17 prosent på ett år. 64 prosent av husholdningene har i dag tegnet abonnement, går det fram av ny statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB). SSB mener det er bredbåndsutbygging i landet som nå gir resultater.
- Det er gledelig at flere tar i bruk bredbånd. Dette betyr at regjeringens satsing på bredbånd til alle er viktig og riktig, sier fornyingsminister Heidi Grande Røys.
Men samtidig er det ironisk at nettopp i de mest folketette stedene som i stor-Oslo, er det fortsatt flere tusen husstander som ikke får bredbånd.


Les også:
- [05.06.2008] ADSL blir akterutseilt av kabel-tv
Ved utgangen av 2007 var det i Norge i alt 1 473 000 bredbåndsabonnement. Dette er en vekst på 213 000 eller 17 prosent på ett år, i følge SSB.
1 326 000 av bredbandsabonnementene var privatabonnement. I bedriftsmarkedet var det 147 000 abonnement. Begge markedene steg like mye i løpet av fjoråret, 17 prosent.
I Akershus og Rogaland har ca 70 prosent av husholdningene tegnet bredbåndsabonnement. Fylkene topper fylkesstatistikken. Finnmark har færrest bredbandsabonnement, nå med 54 prosent.
Regjeringen har som mål å inkludere alle i informasjonssamfunnet. Bredbånd til alle er ett av inkluderingstiltakene. Mer enn 99 prosent har i dag ett eller flere bredbåndstilbud.
Her er statistikken