Forordning om digitale tjenester (DSA) har som mål å stanse skadelig innhold og skal også regulere en del typer markedsføring. EU-parlamentet ga torsdag tilslutning til sin egen versjon av direktivet.
DSA følger opp et annet, beslektet direktiv, Forordning om digitale markeder. Det retter seg direkte mot gigantselskaper med enorm markedsmakt, som Meta/Facebook, Alphabet/Google, Amazon, Apple og Microsoft.
EUs medlemsland godkjente i november en annen versjon av begge de to direktivene, og nå må det forhandlinger til for å komme fram til en endelig tekst.
Den danske representanten Christel Schaldemose har stått i spissen for behandlingen i parlamentet.
– De store selskapene kan ikke lenger skjule seg bak et slør av ignoranse. De vil bli nødt til å ta konsekvensene av sine algoritmer, sier hun.
Brudd på de nye reglene kan føre til bøter på opptil 6 prosent av selskapenes globale omsetning.
– Det som skjer på internett, foreldre forstår det, det er som ville vesten. Vi vet ikke hva barna gjør lenger – hets, hatprat, angrep på demokratiet, personangrep, falske produkter, sa EUs kommissær for det indre marked, Thierry Breton, som la fram det opprinnelige forslaget i 2020.
– Med DSA vil det som er tillatt i dagliglivet være tillatt på nett – mens det som er forbudt vil være forbudt, sa han til franske RTL.
Telegram snur – vil dele informasjon med myndigheter