BEDRIFTSTEKNOLOGI

Flyplass utnytter WLAN-bruken til de reisende

Københavns Lufthavn bruker passasjerenes bevegelser til å beregnet ventetider.

3d-kart fra Københavns Lufthavn over registrerte WLAN-brukere. De blå prikkene er passasjerer som har ankommet flyplassen via en ankomstgate. De røde prikkene representerer passasjerer som skal ut å reise, samt andre mennesker som kommer inn i terminalen. Flere detaljer om systemet forklares i videoen nederst i artikkelen.
3d-kart fra Københavns Lufthavn over registrerte WLAN-brukere. De blå prikkene er passasjerer som har ankommet flyplassen via en ankomstgate. De røde prikkene representerer passasjerer som skal ut å reise, samt andre mennesker som kommer inn i terminalen. Flere detaljer om systemet forklares i videoen nederst i artikkelen. Bilde: Københavns Lufthavn
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
18. apr. 2011 - 12:45

Stadig flere flyplasser tilbyr nå Internett-aksess via trådløst nettverk, WLAN. I mange tilfeller er tjenesten også gratis.

Ved Københavns Lufthavn har en stund sett på om WLAN-teknologien kan utnyttes til mer enn bare å gi passasjerene tilgang til Internett.

Nylig kunngjorde lufthavnen at den i flere måneder har testet en teknologi som gjør det mulig å finne posisjonen til de reisende ganske nøyaktig. Dette oppnås blant annet ved hjelp av en temmelig finmasket WLAN-infrastruktur ved lufthavnen, hvor det er 440 aksesspunkter. Det skal gi en nøyaktighet i posisjoneringen på tre meter.

– Formålet med å posisjonsbestemme passasjerene i lufthavnen, er at vi ønsker å få et reelt bilde av passasjerstrømmene i lufthavnen, sier Christian Poulsen, IT-direktør i Københavns Lufthavn, i en pressemelding.

– Ved å fange opp passasjerenes atferd i lufthavnen, får vi et meget nøyaktig overblikk over hvor det er behov for å optimalisere kapasiteten. Med denne informasjonen kan vi bli enda bedre til å betjene passasjerene, sier Poulsen.

Dataene brukes blant annet til å beregne ventetiden i sikkerhetskontrollen. Løpende informasjons om ventetiden tilbys passasjerene blant annet gjennom egne applikasjoner til iOS og Android. iOS-applikasjonen ble nylig oppdatert med utvidet virkelighet-funksjonalitet som ved hjelp av innendørs posisjonering kan opplyse brukeren om nøyaktig gangavstand til den ønskede gaten eller eller andre interessepunkter. Også Android-utgaven vil trolig bli utstyrt med slik funksjonalitet i framtiden.

Utvidet virkelighet i iPhone-applikasjonen til Københavns Lufthavn. <i>Bilde: Københavns Lufthavn</i>
Utvidet virkelighet i iPhone-applikasjonen til Københavns Lufthavn. Bilde: Københavns Lufthavn

Poulsen understreker at Københavns Lufthavn ikke kan identifisere WLAN-brukerne og at informasjonen ikke brukes til andre formål.

Til Ing.dk forteller Poulsen at man ser for seg funksjonalitet som kan hjelpe passasjerene ytterligere, mot at de identifiserer seg. Da kan man få ekstra veiledning i å finne riktig gate og kanskje også motta relevante tilbud underveis fra for eksempel butikker man passerer. Et eksempel som nevnes er: «Vi kan se at du er på vei til Gran Canaria. Har du husket solkremen?».

Utbyggingen av det finmaskede WLAN-nettet er kostbart, men økt salg i butikkene kan være en økonomisk drivkraft for å få flyplasser til å kjøpe teknologien.

Deler av teknologien er utviklet av sveitsiske SITA, som har spesialisert seg på IKT-løsninger for luftsfartsbransjen. I et intervju med New York Times sier Stephane Cheikh, innovasjonssjef i SITA, at opptil 20 prosent av passasjerene ved Københavns Lufthavn benytter WLAN ved flyplassen, en andel som ventes å øke etter hvert som flere få smartmobiler.

    Les også:

Videoen nedenfor forteller mer om hvordan systemet er bygget opp og hva den kan brukes til.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.