To oppkjøp i fjor rystet Microsoft og hele deres internett-satsning: Google kjøpte den mest populære video-tjenesten på nettet, Youtube, mens mediamogulen Rupert Murdoch kjøpte MySpace.
Og nå angrer nok Bill Gates og Steve Ballmer på at de ikke var kjappere på avtrekkeren, for prisene har skutt i været på oppkomlings-selskapene. Det mest attraktive selskapet, Facebook, står fortsatt igjen på stasjonen, men nå viser det seg at Facebook er for dyrt, selv for Microsoft.
For i går kvel ble lekket det ut at Microsoft er i ferd med å kjøpe en bit av Facebook. Microsoft har kjøpt fem prosent av Facebook, selskapet som lar brukere finne hverandre og kommunisere.
Prisen sjokkerer: Microsoft skal betale 300-500 millioner dollar, men får bare 5 prosent av selskapet. Det verdsetter Facebook til hele 10 milliarder dollar - 55,1 milliarder kroner, forteller lekkasjene til Wall Street Journal. Det synes åpenbart selv Microsoft er for dyrt. De forhandler bare om 5 prosent, noe som hverken gir finansiell kontroll eller så mye annet.
Og kampen er ikke over: Google kan enda komme på banen og kuppe salget.
23 år gamle Mark Zuckerberg har så langt sagt nei til alle oppkjøp, men kan nå ha blitt et offer for sin egen suksess - hvis han vil selge. For nå er Facebook blitt så store at det skal mye til for å få solgt selskapet - en utfordring mange skulle likt å ha.
Og både Microsoft og Google kan derfor primært være interessert i å binde opp Zuckermann med å kjøpe en liten bit av selskapet hans og dermed kunne stoppe alle andre oppkjøpssamtaler.
Det store spørsmålet er hva slags avtale Microsoft kan få med seg: Google solgte søkeord-annonser for 3,9 milliarder dollar i siste kvartal og har knust Microsoft. Kan Microsoft sikre seg rettighetene til å selge annonser på Facebook?