Nok en gang svikter Cisco-nettverksutstyr. Denne gangen er det selskapets sikkerhetsutstyr som tar kvelden etter 213 dager med oppetid.
Det er «Cisco Security Appliance»- og «Cisco Firepower Threat Defense»-produktene som denne gangen svikter på å slippe igjennom nettverkstrafikk. Problemet skyldes en programvarefeil.
– Årsaken til problemet ligger i en regresjonsfeil – der en annen feil har blitt introdusert når Cisco har adressert en annen feil, skriver teknologidirektør Jan H. Solhøy til digi.no i en epost.
Ikke første gang Cisco-svikter
Ifølge ham vil en midlertidig løsning på problemet være å gjøre en kontrollert omstart av systemet. Omstarten vil da unngå at feilen i programvaren påvirker drift, og de berørte kundene kan oppdatere systemet når en feilretting foreligger.
Dette er ikke første gang Cisco-nettverksutstyr svikter. I februar skrev digi.no at en mengde nettverkutstyr fra Cisco står i fare for å slutte å virke. Årsaken skyldes en svakhet i en innebygget komponent.
Kvaliteten på utstyret forringes derfor over tid, og etter om lag 18 måneder kan komponenten begynne å svikte. Straks det skjer er utstyret defekt og må byttes.
– Feilen ligger i en oscillator, som er helt nødvendig i alt utstyr som driver med kommunikasjon. Slutter de å fungere, så slutter enheten å fungere, forklarte Solhøy til digi.no da.
Problemer med 318 svitsj-modeller
Og 22. mars skjedde det igjen. Cisco fant da en sårbarhet i minst 318 av sine svitsjer som lot angripere ta full kontroll over infrastrukturutstyret. Ifølge Cisco Norge var potensielt tusenvis av norske kunder berørt.
– Hvordan er det mulig at verdens største produsent av nettverksteknologi gang på gang blir rammet av ulike feil og svakheter?
– Cisco har en policy om at vi skal være transparente på feil vi oppdager. Når vi oppdager feil eller svakheter, vil vi proaktivt publisere og informere kunder og partnere. Dette mener vi er den beste måten kundene kan være sikre på at vi som leverandør alltid leverer den beste brukerstøtten, skriver teknologidirektøren i eposten til digi.no.
Cisco jobber kontinuerlig med forbedring
– Hva vil du si til kunder som begynner å seg se om etter andre leverandører?
– Vi jobber kontinuerlig på å forbedre alle aspekter rundt driften vår. Samtidig har vi et brukerstøtteregime som best mulig ivaretar våre kunder og deres behov for å ha en leverandør som er forutsigbar og proaktiv på prosess, informasjon og transparens, skriver Solhøy.
Broadnet påstår at de er Norges ledende leverandør av fiberbasert datakommunikasjon til bedrifter, operatører og offentlig sektor.
Selskapet benytter i stor grad Cisco som leverandør av sin infrastruktur.
Broadnet er allikevel svært fornøyd med Cisco
Selv om det har vært mange feil med ulike Cisco-produkter i det siste, kommer ikke de til å bytte leverandør av den grunn.
– Vi finner feil på utstyr fra tid til annen, men vi er fornøyd med nettverksutstyret Cisco leverer til oss. Broadnet opplever ikke mer feil med Cisco-utstyr enn nettverksutstyr fra andre leverandører, sier driftsdirektør Torbjørn G. Krøvel i Broadnet til digi.no.
Han sier selskapet setter pris på Ciscos åpenhet, og at det fra tid til annen vil dukke opp feil hos alle leverandører.
– Cisco er flinke til å rette opp feil, og de er gode på kommunikasjon, sammenfatter han.