Å ha tilgang til internett oppleves av mange som helt essensielt for tilværelsen. Hastigheten betyr også endel, men mange opplever skuffelse over hastigheten de får på sitt bredbåndsabonnement. Den står ikke alltid i stil med reklamen.
Problemet ligger ofte i avstanden til sentralen, men det er ikke bredbåndsleverandørene så flinke til å informere om.
- Vi har sett at det er store variasjoner i hastighetene knyttet til avstanden til sentralen, særlig med de nye, høye hastighetene, sier Morten Ågnes, konserndirektør for marked og informasjon i Nextgentel til Computerworld.
Forbrukerombudet er kjent med problemet og ifølge Computerworld har Forbrukerrådet fått inn mer enn 90 henvendelser om dette i årets fire første måneder og cirka 50 klager siden mai. Nå varsler de at de vil jobbe med saken i høst.
- Vi får en del henvendelser på dette, og kommer til å gjøre et arbeid med bransjen i høst når det gjelder vilkårene. Det er uklart hvordan dette skal reguleres i avtalen med kunden, som hvilke forpliktelser leverandøren har hvis det er avvik mellom det man betaler for og det man får, sier Bente Øverli, seksjonssjef i Forbrukerombudet til Computerworld.no.
Hastighetene som oppgis stemmer ikke helt overens med det man opplever av hastighet når man surfer rundt på internett. Det er mange faktorer som påvirker den opplevde hastigheten. For eksempel vil det gå mye tregere når man laster ned noe fra et nettsted på andre siden av Atlanterhavet.
- Hastigheten heter "inntil". Vi garanterer ikke for den høyeste hastigheten, men vi har flere ganger nå satt opp hastigheten uten å øke prisen, sier Arild Johannesen, informasjonssjef i Telenor til Computerworld.
Det betyr ikke at det er helt åpent for leverandørene å oppgi en uoppnåelig hastighet. Forbrukerrådet forteller at det ikke skal være vesentlig forskjell på hva man loves og hva man får.
- Vi prøver å gi råd om hva kundene kan gjøre. Hvis det er vesentlig forskjell på forespeilet og reell hastighet, kan man kreve avslag i prisen eller å heve kjøpet, sier Anne-Karin Lægraid Iversen i Forbrukerrådet til Computerworld.