Bruk av lokkepriser er et kjent og flittig brukt markedsknep for å lokke kunder inn i butikken. Nå vil Forbrukerombudet slå hardt ned på misvisende lokketilbud på IT-produkter.
- Det er ikke lov bare å kun bruke lokkepriser, vi vil ha en totalpris hvor alle kostnader er tatt med. Det er altfor mange bedrifter som fremdeles misforstår, eller velger å misforstå, regelverket her, sier Berit Lagaard, informasjonsrådgiver i Forbrukerombudet til Computerworld.no.
Forbrukerrådet har nå utarbeidet en veilledning som vil bli sendt ut til markedsaktørene. Den har fått navnet "Kravet om å oppgi totalpris og variable kostnader i markedsføringen på IKT-markedet - en praktisk veiledning".
- Den gjelder for alle annonsemedier, inkludert bannerannonser på internett, tv-reklame og superboards, sier Lagaard.
Konsekvensen av å ikke følge regelverket kan bli en saftig bot, men Forbrukerombudet håper at informasjon og den utarbeidede veiledningen vil få aktørene til å rette opp sin fremtreden slik at de slipper å gå til det skrittet.
- Vi vil gjennom kontrollaksjonersjekke at annonsørene heretter følger regelverket. Dersom vi finner fortsatt feilaktig bruk av lokkepriser, kan det til slutt kunne resultere i store bøter. Disse kan ligge mellom 100.000 og 500.000 kroner, avhengig hvor stor omsetningen til selskapet er, sier Lagaard til Computerworld.