BEDRIFTSTEKNOLOGI

Forbrukerrådet advarer mot IqTele

Så langt i år har hele 1186 forbrukere innklaget fatureringsivrige IqTele til Forbrukerrådet, som nå slår alarm.

25. nov. 2003 - 13:56

digi.nos søsterpublikasjon DinSide Økonomi omtalte allerede i mars i år om rasende nordmenn som mottok regninger fra IqTele uten at de hadde sagt ja til å bli kunder av selskapet.

Folk fikk samtidig beskjed om at abonnementene deres hos Telenor og Tele 2 var sagt opp. Reaksjonene lot ikke vente på seg. Forbrukerkontorer over hele landet ble nedringt av rasende mennesker som var blitt kunder hos IQ Tele uten å vite det.

Nå viser det seg at hele 1186 forbrukere hittil i år - fra 1. januar til 19. november - har kontaktet Forbrukerrådet med klager på IqTele.

Ifølge underdirektør Christina Moestue i Forbrukerrådet er tallet alarmerende høyt.

- De fleste henvendelsene kommer fra forbrukere som bestrider å ha noen avtale med IqTele overhodet, men som likevel får regninger fra selskapet og selskapets inkassoselskap. Vi får også mange klager på selskapets kundeservice, sier Moestue til Forbrukerrapporten.

Etter DinSide Økonomis oppslag tidligere i år innkalte Forbrukerombudet i mars til et møte med teleselskapet, der IqTele-ledelsen sa at de ville endre sine salgsrutiner og bedre kundeservicen.

Det er imidlertid lite som tyder på at kundene er blitt mer fornøyde etter dette møtet.

Forbrukerrådet har derfor nå sendt brev til Forbrukerombudet der de på nytt ber Ombudet vurdere å gripe inn overfor selskapet, skriver Forbrukerrapporten.

- Vi er klar over at vi fortsatt har store utfordringer, men vi jobber hardt og intenst for å få ned klagestrømmen, sier daglig leder Arne Årnes i IqTele, som overfor Forbrukerrapporten hevder at alle samtaler nå tas opp på bånd for å kontrollere at ingen blir registrert som kunder mot sin vilje.

Forbrukerrådet har tidligere gjort det klart overfor kunder som har klaget på behandlingen av IqTele at det er IqTele som har bevisbyrden.

- Det er IQ Tele som må bevise at de har inngått avtaler med forbrukerne, understreket Christina Moestue da DinSide tok opp saken i mars.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.