KUNSTIG INTELLIGENS

Forbrukertilsynet vil endre loven for bruk av kunstig intelligens

Forbrukertilsynet har gjennomført en utredning om bruken av kunstig intelligens i reklame. Konklusjonen gjør at de ber om en lovendring.

– På samme måte som at retusjerte personer i reklame kan føre til kroppspress, mener Forbrukertilsynet at KI-genererte personer også kan føre til et slikt press, sier underdirektør Nina Elise Dietzel i Forbrukertilsynet.
– På samme måte som at retusjerte personer i reklame kan føre til kroppspress, mener Forbrukertilsynet at KI-genererte personer også kan føre til et slikt press, sier underdirektør Nina Elise Dietzel i Forbrukertilsynet. Foto: Forbrukertilsynet
4. jan. 2024 - 13:29

Spørsmålet var hvorvidt reklame generert av KI må merkes som retusjert i likhet med retusjerte personer.

Forbrukertilsynet har funnet at markedsføringslovens paragraf to ikke gjelder nøktern bruk av KI, og de ber nå om en lovendring.

– På samme måte som at retusjerte personer i reklame kan føre til kroppspress, mener Forbrukertilsynet at KI-genererte personer også kan føre til et slikt press, sier underdirektør Nina Elise Dietzel til Kampanje.

Dietzel forteller at Barne- og familiedepartementet, som er det ansvarlige departementet for markedsføringsloven, vil orienteres om tilsynets konklusjon.

Hun understreker likevel overfor Kampanje at Forbrukertilsynet har mulighet til å slå ned på reklame som kan føre til kroppspress etter andre lovbestemmelser.

Så sterk uro over hvordan teknologien stjeler barndommen følte Maja Lunde at hun la bort romanformen for å skrive fagboken «Skjerm barna».
Les også

Maja Lunde ut mot barns skjermbruk: – Uroen har vokst seg sterk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.