Markedsrådets forbud mot Hafslund Sikkerhets «Kun kr. 1»-markedsføring av alarmtjenester får konsekvenser også for mobilbransjen.
Det blir nå ulovlig å markedsføre mobiltelefoner og mobilabonnementer med lokkepriser som er langt under det kundene faktisk må betale fordi gebyrer og faste kostnader i bindingstid kommer i tillegg.
Forbrukerombudet varsler i et brev datert 16. desember at mobilforhandlerne har i overkant av to måneder på seg til å endre markedsføringen sin. Fra og med mars 2005 vil ombudet slå ned på denne typen ulovlig markedsføring.
— Kunden skal få vite den totale minsteprisen for varen eller tjenesten, og ikke bare den delen av prisen som får tilbudet til å virke mest mulig forlokkende, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Markedsrådets vedtak har satt strenge grenser for hvordan man kan markedsføre prisen. Det holder ikke lenger å si at en vare eller tjeneste koster kroner 1 eller lignende, dersom dette tilbudet forutsetter at kundene forplikter seg til andre kostnader ved å slå til på tilbudet.
Markedsrådet krever at forbrukeren får vite hele den samlede kostnaden, med både etableringsgebyr, fakturagebyr, faste månedsavgifter og andre kostnader inkludert i totalprisen.
Dersom prisen som fremheves ikke er dekkende for hele tilbudet, skal markedsføringen samtidig oppgi en ferdig summert minste totalpris. Dette skal leverandørene gjøre minst like synlig som de andre priselementene for ikke å bryte loven. Variable kostnader som brukskostnader skal oppgis separat, gjerne ved bruk av representative eksempler.
Forbrukerombudet vil også følge opp prinsippet om å oppgi total minstepris overfor andre bransjer som har operert med lokkepriser på sammensatte produkter, som for eksempel leverandører av internettaksess, kabel-tv/parabol, fasttelefoni og IP-telefoni.