Det er blant flere tiltak i en revidert arbeidsmiljølov, som den portugisiske regjeringen har introdusert i kjølvannet av koronapandemien med utstrakt bruk av obligatorisk hjemmekontor.
Sjefen kan bli bøtelagt
Arbeidsgiver eller en sjef som tar kontakt utenom avtalt arbeidstid risikerer å bli bøtelagt. Jobben må også dekke økte kostnader ved arbeid hjemme, inkludert strømregning og internettabonnement. En rekke medier skriver dette, inkludert britiske Independent.
Reformen har i tillegg bestemmelser som forbyr overvåkning av ansattes produktivitet, samt pålegg om fysiske møter hver annen måned for å bekjempe isolering.
Lovendringene gjelder imidlertid kun for virksomheter med minst 10 ansatte, melder den franske TV-kanalen Euronews.
– Pandemien har akselerert behovene for lovregulering. Hjemmekontor kan være revolusjonerende hvis vi benytter oss av fordelene og samtidig reduserer ulempene, sa den portugisiske arbeidsministeren Ana Mendes Godinho under Web Summit-konferansen i Lisboa forrige uke.
Avbrekk fra e-post
Portugal er ikke alene om å innføre lignende regler og tiltak. Det har blant annet flere tyske selskaper holdt på med i årevis.
I Deutsche Telekom er sunn balanse mellom jobb og fritid en uttalt kjerneverdi, blant annet med en «mobile devices policy», som sier at medarbeiderne slipper å være tilgjengelige etter arbeidstid, i helger og ferien. De oppfordres til ikke å bruke fritiden på e-post.
Bilfabrikkanten Daimler har gått hardere til verks. Deres ansatte har siden 2014 kunnet velge at all e-posten de mottar i ferien blir slettet automatisk. Avsender får da beskjed om å ta kontakt igjen etter ferien eller å henvende seg til noen andre.
Volkswagen kom allerede i 2011 med en e-post-pause etter at arbeidsdagen er omme, rett og slett ved å skru av serverne mellom klokken 18.15 og 07.00.
I nyere tid har land som Slovakia og Filippinene gitt arbeidstakere en lovfestet rett til å være frakoblet etter arbeidstid, ifølge reisemagasinet Condé-Nast Traveller.