HansaWorld melder at de har gjort det mulig å bruke Apple iPhone og iPod Touch som klient mot utvalgte funksjoner fra deres ERP- og CRM-systemer.
Løsningen gir rollebasert aksess til løsninger for kassepunkt og butikkslag, og adgang til mer enn 400 standardrapporter. HansaWorld lover flere roller i nær framtid, og nevner tids- og utleggsregistrering.
Leverandøren presiserer at det ikke dreier seg om «besværlig bruk av Web 2.0», men at løsningen i stedet er basert på deres komplette klientapplikasjoner. HansaWorld har i en årrekke laget løsninger beregnet på tynne klienter over trege linjer. iPhone-løsningen skal gi «full hastighet», selv med det tregeste mobilnettet.
HansaWorld bruker rammeverket Cocoa til sine løsninger for Mac OS, og har lagt det samme til grunn for iPhone-versjonen. Det innebærer at man kjenner igjen Mac-versjonen i iPhone-utgaven.
Et prinsipp for HansaWorld er at ingen data lagres lokalt. Mister man klienten, får ikke uvedkommende tak i bedriftens interne informasjon.
Fra før er HansaWorlds forretningssystemer tilgjengelig fra klienter på plattformene Mac OS, Windows, Linux, Windows CE, Windows Mobile og Symbian S60. Det er ikke noe problem å blande plattformer i én løsning.

Les også:
- [13.06.2008] HansaWorld tilbyr Oracle