ANALYSER

Forskning slakter outsourcing

En forskningsrapport fra 24 IT-selskaper gir en entydig negativ dom over konsekvensene av å sette ut IT-tjenester.

El & IT-forbundet, med 37.000 medlemmer, hvorav cirka 12.500 relaterer seg til IKT-bransjen, hevder å motta nærmest daglig bekymringstelefoner rundt outsourcing.

Dette skal være grunnen til at El&IT-forbundet tok initiativet til en todagers konferanse om globalisering av IT høsten 2004, som igjen resulterte i et fem måneders forskningsprosjekt påbegynt mars i år.

Det er IT-antropolog Anne Lau Revil som er faglig ansvarlig for forskningsprosjektet. Rapporten har som hensikt å kartlegge faktiske erfaringer med global outsourcing av IT fra Norge, samtidig som den gi et grunnlag for strategiske beslutninger i forhold til problemstillingen.

Men rapporten er ikke lystig lesing for bedrifter som seriøst vurderer å sette ut sine IT-tjenester.

    Les også:

Rapporten definerer ”offshoring” som alt som omfatter global utsetting av programvareutvikling, drift, vedlikehold og videreutvikling fra det norske marked.

I alt 34 intervjuer er gjennomført med toppsjefer og vanlige ansatte i 24 små, mellomstore, store og multinasjonale selskaper i Norge.

Til tross for at digi.no tidligere har omtalt flere IT-bedrifter som har lykkes med outsourcing, er de positive sidene godt skjult i denne rapporten.

Ikke alle offshoringsprosjekter forløper etter forventningene. Erfaringene fra Norge tyder heller på det motsatte. Hovedregelen er at norske prosjekter innen programvareutvikling i en internasjonal sammenheng er små. Altfor små til at offshoring er økonomisk lønnsomt, slår rapporten fast.

På spørsmål om ikke rapporten er alt for negativt fokusert, svarer avdelingsleder Tove Johansen i El & IT-forbundet at rapporten på ingen måte skal undergrave oursourcing, men at den skal hjelpe bedrifter til å unngå de store fallgrubene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Lau Revil presiserer at det for store selskaper med langvarige prosjekter, det vil si ikke kortere enn tre år, kan lønne seg å sette ut tjenester.

Forbundssekretær Roar Gundersen mener rapporten gir en god likevekt til den ellers rosenrøde omtale av outsourcing, der det etter hans oppfatning i de fleste tilfeller pekes på de positive sidene.

Her kan du lese noe av det som kan gå galt:

Påstand: Store aktører i det norske markedet lover besparelser på opptil 30 prosent på totale prosjektkostnader ved global outsourcing.

  • Vær oppmerksom på at det for mindre prosjekter ikke er regnet inn kostnader i forbindelse med ulemper, ekstraarbeid og økt risiko.
  • Forskjellige arbeidskultur/metodikk.
  • Forhandling av kontrakt.
  • Å styre et outsourcingsprosjekt krever mer ledelse og oppfølging.
  • Oppdragstaker må jobbe på stedet i en periode.
  • Geografisk avstand og språkbarrierer innebærer økt risiko for misforståelser og dermed økte kostnader og forsinkelser.
  • Stor usikkerhet i forbindelse med offshoring kan gi nedsatt produktivitet og økt sykefravær.

El&IT-forbundet vil nå drive det de kaller «folkeopplysning» mot bedriftene, for å gjøre dem klar over de mange ulønnsomme prosjektene. I tillegg vil de tilby opplæring til tillitsvalgte og jobbe for etter- og videreutdanning for de ansatte i IT-sektoren.

Som medlem av UNI (Union Network International) vil de opprette kontakt med aktuelle forbund for å få organisert og opprettet tariffavtale for de som mottar arbeidsoppdraget.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra