Den eksisterende verdensrekorden skal også innehas av MSN.com da de overførte Paul McCartney-konserten fra Cavern Club i Liverpool i desember i fjor.
Tre millioner globale nettsurfere skal ha koplet seg opp til MSN.com, til tross for at det var svært mange nettsurfere som aldri kom gjennom.
Nå prøver Microsoft seg på nytt og satser på å doble den gamle rekorden når sendingen går på lufta klokken 21:00 i kveld. Ved bruk av Windows Media Player og i samarbeid med Sveriges Television håper de å nå ut til både folk som sitter på bredbåndsforbindelser og mindre gode overføringsmuligheter.
Uansett må MSN forberede seg på enorm trafikk og ruste opp serversiden hvis de skal ha noen sjanse til å slå rekorden. Og om de greier det, knytter det seg spenning til hvordan tallene beregnes.
Guinness World Records skriver i en e-post til digi.no at det stemmer at tre millioner brukere kom gjennom og så deler av McCartney-begivenheten. Det skal være det største webpublikumet som noen ganger har sett en onlinekonsert i lyd og bilder samtidig.
Researcher Duncan Flett i Guinness bekrefter at det var store problemer med å få kontakt med MSN-tilkoplede servere i desember, til tross for mobilisering av flere store aksessleverandører samtidig og stor serverkapasitet.
Mens TV-sendingene i Grand Prix sees av mellom 100 og 200 millioner mennesker hvert år, er målet for weben mange ganger mindre. MSN har 16 lokale portaler i Europa som er satt opp på lokale språk, og alle brukere i Norge kan få logget seg inn via adressen http://www.msn.no/live.asp.
Guinness skal registrere rekorden ved hjelp av tall fra ISPene, det vil aksessleverandørene som registrerer trafikken på tjenesten. I tillegg vil de benytte tredjeparts vitneuttalelser, ifølge Duncan Flett.
Guinness sine egne retningslinjer for online-konserter styrer hvordan rekordforsøket må gjøres. For eksempel må volumet på dem som kopler seg til siten i løpet av konserten kartlegges under hele arrangementet.
Og det er et krav at konserten sendes eksklusivt på Internett.
McCartney-konserten ble eksklusivt direktesendt på web (i opptak på TV-kanalene etterpå), mens Melodi Grand Prix i høyeste grad også er en TV-begivenhet som sendes direkte.
Dermed skaper eksklusivitets-regelen usikkerhet om Grand Prix-visningen kan sortere i samme kategori som Cavern-konserten.
Det er ikke noe krav at en Guinness-representant må være til stede ved begivenheten. To vitneutsagn må legges ved et opptak av konserten, presseklipp, og en detaljert utskrift av online-loggene fra arrangementet som sendes inn til Guinness.
Uansett verdensrekord eller ikke, får Microsoft mye PR og blest rundt portalene sine i forbindelse med begivenheten Eurosong 2000 i Stockholm.
Det vil være kontinuerlig avstemning under arrangementet, pratetjenester og spesielle community-sider for de mest dedikerte. Dessuten er muligheter å ta en snikk-kikk bak scenen i artistenes "Green Room" ved hjelp av webkameraer.
Det finnes også mye informasjon på den offisielle Eurosong-siden http://www.eurosong2000.com.