Det har tidligere vært gjort et spedt forsøk på daglig visning av filminnspilling på web med den norske spillefilmen "Aberdeen", men Thomas Robsahms film 'Det største i verden' er den første hvor interaktiviteten virkelig er satt i høyset(t)et.
Tjenesten forutsetter at du har en rimelig bra nettforbindelse og programmene Quick Time og Macromedia Flash på maskinen din. Da kan du nemlig følge innspillingen fra dag til dag med videoklipp og nyheter.
Innspillingen begynte i Telemark femte september, og tirsdag denne uken fikk man blant annet vite at en av skuespillerne likevel ikke kunne stille. Nettstedet fungerer dermed blant annet som en svært så nyttig og dynamisk rekrutteringskanal for de som har en skuespillerspire i magen.
Etter hvert er det meningen at publikum skal få kunne se ferdige sekvenser, høre musikken og se trailere til filmen når premieren nærmer seg.
Kjendisene får heller ikke være i fred. Filmregissør Thomas Robsahm (kjent for filmer som S.O.S og Svarte Pantere, pluss en skuespillerkarriere i fra Wam og Vennerød-tiden) lover, sammen med hovedattraksjon Herborg Kråkevik, å svare på spørsmål fra nettbrukerne innen én uke etter at de er stilt.
Filmen er skrevet fritt på basis av Bjørnstjerne Bjørnsons roman ´Fiskerjenten». Den handler om den faderløse Petra som vokser opp i en kystby på Nordvestlandet, men må flytte hjemmefra etter å ha forlovet seg med tre av byens unge menn.
På websiden kan du se kostyme- og dekorskissene som skal illudere 1860-tallet. Du kan også lese artikler om Bjørnstjerne Bjørnson og om boken "Fiskerjenten".
Robsahm har tidligere sagt at Bjørnson-manuskriptet var det han var mest skeptisk til da han fikk inn en bunke med nye manus. Men den gode historien gjorde at han faktisk utsatte sin planlagte dogmefilm "Sjokolade" der han allerede hadde hatt skuespillere inne til audition.
- Nettsatsingen er jo til en viss grad et pilotprosjekt. Det er en film som skal ut om ett år, og vi forbereder publikum så tidlig som mulig. Vi får en sjanse til å holde dem varme og oppdatere dem med nye ting hele veien, sier han og mener det er helt naturlig å gjøre det på denne måten fordi de uansett ville lage en bakom-film (en film om selve filmen - red. anm.) parallelt med innspillingen.
Robsahm sitter med et budsjett på 30 millioner kroner på den norske filmen som etter planen skal lanseres i oktober 2001.
- Denne nettsatsingen går som en del av lanseringsbudsjettet og kan muligens føre til at vi annonserer mindre i tradisjonelle medier enn det vi ellers ville ha gjort, sier han og forteller at filmen er laget for det brede lag av befolkningen - med et spesielt fokus på kvinner mellom 35 og 45 år.
- Jeg tror vel egentlig vi kommuniserer med kvinnene like greit gjennom tradisjonell annonsering, men det er de yngre seerne vi gjerne vil nå gjennom denne websatsingen. De som ikke nødvendigvis har et naturlig forhold til Bjørnstjerne Bjørnson.
Robsahm håper at de, til tross for den lange tiden som vil gå til filmen slippes, vil kunne skape lojalitet og interesse blant nettbrukerne. Han håper altså på flere kinogjengere.
Noen større kommersielle ambisjoner har han ikke med websatsingen sin.
Nett-tjenesten er snekret sammen av Union Design. I artikkelen Avansert men strømlinjeformet løsning for nett-film kan du lese hvordan den tekniske løsningen fungerer.