Oslo (NTB-Linus Røvik Hauge): I to døgn har politiet hatt store problemer med et av sine viktigste dataverktøy. Inntil videre kan bare enkelte ansatte i noen distrikter bruke det.
IT-folk hos politiet jobber på spreng med å identifisere og deretter få rettet den alvorlige feilen som gjør at ansatte i etaten landet rundt ikke får tilgang til straffesaksdata og en rekke dokumenter.
Det såkalte BL-systemet gikk ned i ett døgn torsdag for en uke siden. Tirsdag ved lunsjtider skjedde det samme igjen. Fortsatt er ikke systemet stabilt, og kun et fåtall ansatte i politidistriktene har foreløpig tilgang når det bes spesifikt om det.
Langvarig
NTB får opplyst hos Politidirektoratet torsdag formiddag at de kjører flere kapasitetstester og vil komme med mer informasjon i ettermiddag.
– Politiet jobber med å finne den underliggende årsaken til problemene som har oppstått. Slik det er nå, responderer BL dårlig på belastning fra et høyt antall brukere samtidig. Vi er derfor i dialog med politimestre og særorgansjefene for å finne løsninger lokalt som kan gi mindre belastning, sa fungerende avdelingsdirektør Wilfred Østgulen i Politidirektoratet onsdag ettermiddag.
BL-systemet var også nede i flere timer både i april og juni. Før det gikk ned sist tirsdag, hadde det vært preget av ustabilitet og treghet.
Direktoratet tror at problemene kan bli langvarige.
Ingen backup
Både operasjonsledere og politiadvokater NTB har snakket med, forteller at de har problemer med å hente opp dokumenter og framskaffe informasjon om saker.
Ifølge Politiforum eksisterer det ingen back-up-løsning for systemet. Eneste alternativ er å lagre word-dokumenter lokalt, for så å legge det inn i BL i ettertid.
Politiforum erfarer at man er vant til at BL kan krasje, men den siste tiden skal systemet ha vært utsatt for hyppigere driftsavbrudd.
BL-systemet ble innført i 1996. (©NTB)