Finanskrisen sprer usikkerhet rundt verdien av medieavtalen for fotball. Aftenposten vurderer å trekke seg ut.
- Vi ser på muligheten for å trekke oss ut. Så vidt vi har forstått er det ikke en bindende avtale som er inngått med Fotball Media (selskapet som solgte rettighetene). Vi har ikke konkludert med noe ennå, men fotballsatsingen er under vurdering, sier direktør for digitale medier i Aftenposten, Stig A. Waagbø, til Aftenposten.
Medieavtalen har en totalverdi på minimum 1,2 milliarder kroner. Flere TV-selskaper, avisbedrifter og energiselskapet Lyse er med på avtalen som ombefatter senderettighetene til TV, bredbånd-TV, internett og radio.
Men finanskrisen, en nedgang i tilskuertall og usikkerhet om seertallene vil øke, gjør at det er usikkerhet rundt verdien. Flere mediebedrifter må også spare penger.
- Usikker inntjening preger flere deler av medieavtalen i norsk fotball. Jeg er spent på om det virkelig kan være lønnsomt for alle aktørene, sier professor Harry Arne Solberg ved Trondheim Økonomiske Høgskole til Aftenposten.
Knut Falchenberg i Schibsted er sikker på at avisene vil bli med på avtalen og at finanskrisen ikke vil ha noen påvirkning på verdien. Ifølge Aftenposten er sluttforhandlingene om detaljene for nettrettighetene i sluttfasen.
- Jeg er ikke bekymret for at verdien av rettighetene har sunket i løpet av sommeren og høsten, sier Falchenberg til avisen.
- Dette er i hovedsak brukerbetalt, og dermed mindre konjunkturutsatt. Men dette er et helt nytt marked og helt ny oppgave for avisene. Derfor knytter det spenning og usikkerhet til prosjektet, sier han. (©NTB)