OSLO SENTRUM (digi.no): Har du hørt om appen Youin? Antakeligvis ikke, kanskje med mindre du var russ i år.
Ideen er imidlertid svært spennende: En enkel applikasjon som har ett formål - å få venner og bekjente til å møtes enklere. Man skriver seg opp, velger et brukernavn, og dukker deretter opp på et kart. Og der skal man forhåpentligvis finne sine venner, forutsatt at de er også registrert på appen. Dermed skal det ikke mer til enn at man gir hverandre beskjed for å si i fra hvor man er for øyeblikket.
Få folk til å møtes
Poenget er altså at her skal teknologien tjene brukerne, forteller en av gründerne, Victoria Våpenstad, til digi.no. Det er en app man bruker for å møtes i virkeligheten og for å minimere bruken av apper. I dag bruker unge mennesker chatteprogrammer, sender hverandre bilder eller rett og slett bruker tid på å ringe spesifikke venner for å avtale å møtes. Det er denne prosessen Våpenstad og hennes kolleger vil gjøre enklere.
Appen ble altså i begrenset grad testet under årets russefeiring, samt hos andre fokusgrupper, og er allerede tilgjengelig på iOS. Men det store utrullingen skjer først nå, i forbindelse med fadderuka på Universitetet i Oslo.
– Litt av grunnen til at vi sikter mot festivaler og store sosiale arrangementer er at vi ønsker at folk skal kunne møtes lett via appen vår, forteller Våpenstad. – Vi er fortsatt i et veldig tidlig stadium, men vi har fått til veldig mye på ett år, og vi har et kjempegodt samarbeid med UiO. De har fadderuke nå snart og der får vi også testet veldig mye av det vi hadde planlagt. Nå er det seks dager til det vi har ventet på i ett år begynner, og da lanserer vi også på begge plattformer (Android og iOS, journ. anm.)
Les også: Stirr deg ikke blind på Silicon Valley
Hvordan fungerer appen altså, rent teknisk?
– Rent teknisk er det lokasjonsdeling som er nøkkelen til å møtes. Nå skulle Mari (Lindeng Larsen, ansvarlig for utviklingen, journ. anm.) for eksempel plukke med opp, og da sier jeg til Mari «er du inn?». Det er det som er konteksten vår. Mari skjønner at jeg er der og hun er der, og da må hun kjøre og hente meg. Alle i dag er opptatt av personvern, og lokasjon er sensitiv informasjon, så vi har sagt at vi lagrer ikke mer enn en time. Den timen er tidsfristen for at vennen din skal se hvor du er, presiserer Våpenstad.
– Du ser ikke alle som har appen – det er de som har aktivt valgt å la seg finne av deg som kan oppdages. Det er basert på at du legger til de vennene du har lyst å møte i ditt sosiale liv. Man skal slippe å skrive at man har lyst å ta en øl, man skal kunne si at man er «inn».
Filosofien er tydelig - som vi skrev innledningsvis er gründerne opptatt av å få venner til å faktisk gjøre ting sammen. Våpenstad er klar på det:
– Det som er spesielt med oss er at vi opererer innenfor teknologi og lager en app, men det vi ønsker at man skal faktisk møtes, og ikke sitte og glo på skjermen hele tiden. Du kan også legge alle vennene sine i en gruppe og sende lokasjonen felles, og da kan man legge bort mobilen – man trenger ikke å svare hver enkelte, all informasjonen er gitt. Det har et formål at man bruker teknologi for å være sosial. Det er en app, men målet med appen er å ikke bruke appen! Ikke chatte, ikke sende bilder, kun møtes.
For å gjøre ønsket om sponitanitet enda mer tydelig, har jentene fått låne en gul Mini Cooper som de har brukt for å oppsøke brukere hjemme.
– For å vise at vi mener alvor så har vi fått BMW til å sponse oss med den gule bilen. Vi har faktisk de siste fire dagene vært og møtt tilfeldige brukere og prøvd å oppfordre dem til å være mer spontane og sosiale, sier Våpenstad. – Spontanitet er kuren mot for mye planlegging. Ikke planlegg, bare gjør det, skyter Mari Mari Lindeng Larsen inn.
Ett års planlegging
Det er åpenbart at appen har relevante funksjoner, og det er desto mer interessant å finne ut om hvordan det hele kom i gang, og hvor veien går videre. Det viser seg at historien startet i Asia, nærmere bestemt i Singapore. Den norske Gründerskolen har utveksling dit, og Mari og Victoria begynte å jobbe med konseptet der. En av professorene ved skolen er også investor, og han likte ideen så godt at han gav jentene et stående tilbud og hadde lyst å satse, forteller Victoria Våpenstad. – Så dro vi til Bangkok, og senere i januar kom Jeanette (Johansen, journ. anm.) inn i bildet, fordi vi måtte jo begynne å markedsføre dette her.
Hvordan er investorsituasjonen i dag?
– Han vi hadde kontakt med i Singapore har investert, samt Innovasjon Norge. Det er vi takknemlige for. Men nå i høst ser vi etter mer penger!
Les også: På eventyr i Silicon Valley
Foreligger det noen planer for å tjene penger på tjenesten?
– Jeg vet ikke om vi kan kalle det for location based advertising fordi det er egentlig ikke det, sier Våpenstad, det er mer at brukeren skrur appen på, og går inn på Øyafestivalen, og appen spør om du har lyst på mer info om festivalen. Da kunne man sett mer interaktivt i kartet hvem som spiller hvor, samtidig som du ser hvor vennene dine er eller hvor doene er. Øya for eksempel har en egen app, men den er helt statisk, og i tillegg må du ringe vennene dine for å finne dem.
Det er flere planer for fremtiden, forteller jentene. Et samarbeid med studenthuset Chateau Neuf er på trappene, og appen skal stresstestes nettopp under store arrangementer som Øyafestivalen i Oslo. Men målet er, kanskje ikke så overraskende, USA.
– Silicon Valley. Norge er et bra sted siden vi er herfra, men det er ikke alltid det beste markedet. Nordmenn er ikke alltid så sosiale, bortsett fra kanskje om sommeren! Alle har sagt til oss at det er perfekt app for amerikanere. Det er ikke spikret, men vi har fått signaler om at det er store sjanser. Vi har også snakket med Norsk Romsenter som driver med et GPS-prosjekt, og de tilbyr oss kanskje fire måneder i Silicon Valley. Det er flere muligheter, og det er ingen vei utenom Silicon Valley i gründerverden, avslutter Våpenstad.