Fra dette lille kontoret har Linda, Tommy og Roy 4 millioner faste brukere

– Det er ganske villt!

Martin Braathen Røise
27. mai 2016 - 08:06

Da digi.no skrev om utviklerbrødrene Tommy og Christer Nordvik i 2010 hadde appen deres FotMob i overkant av 200 000 brukere.

I dag er bildet annerledes. Appen har i dag over 11 millioner nedlastinger, og generer rundt 11 millioner kroner i årlige inntekter for selskapet NorApps. Overskuddet i 2015 var på saftige seks millioner kroner. Den faste daglige brukerbasen er på rundt 4 millioner.

– Det er ganske villt! sier Linda Nordvik til digi.no.

Det som var en hobby på si, har blitt en fulltidsjobb for Christer Nordvik. Og i løpet av de siste månedene har også kona tatt steget inn i familiebedriften.

– Christer startet med dette for rundt ti år siden. Det som da var en utgiftspost, har nå blitt til et levebrød. I år ligger vi an til å gjøre det enda bedre resultatmessig, forteller hun.

Nordvik er markedsansvarlig for bedriften. Men har sin bakgrunn fra IT-bransjen, der hun jobbet som utvikler i mange år.

Begynte med j2ME

Det begynte allerede i 2004 med Java/j2ME der brukerne abbonerte på SMS-tjenester. De utviklet sin første versjon det samme året, og utvidet to år senere til Windows Mobile. Så har det ballet på seg. Nå finnes det versjoner for både Android og iOS.

Grunnen til suksessen skyldes ifølge selskapet brukervennlighet. FotMob tilbyr live resultater fra fotballkamper, lagoppstillinger, scoringsvarsler og nyheter.

Et enkelt brukergrensesnitt skal ha bidratt til suksessen. Foto: Norapps

– Appen er lett å bruke, selv for meg som ikke er veldig fotballinteressert. Vi var også veldig tidlig ute. Før noen av de andre konkurrentene våre. Nå tror jeg vi lever på at vi er pålitelige og nesten frie for bugs, sier markedssjefen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Brukerbasen er spredt. 800 000 brukere finner veien til appen fra Burma, 630 000 fra USA og 430 000 fra Tyskland. I fotballens hovedkvarter, England, er det 431 000 aktive brukere. Inntektene kommer via reklame. Selskapet prøvde seg med en betalingsversjon, men det fungerte ikke.

– Det genererte ikke inntekter, så vi bestemte oss for å fokusere på reklame, konstaterer hun.

Flaks er viktig bidragsyter

Hvorfor det bergensbaserte selskapet har lyktes så godt, er nesten umulig å svare på. Men en god porsjon flaks kan være en del av suksessfaktoren.

– Enkelte ting tar bare av. Det er som å skrive en god bok, man vet ikke hvorfor den treffer så mange, men det kan ha noe med tiden man lanserer den i. Hva som treffer er veldig vanskelig, man er ofte heldige og så har man selvfølgelig også lagd noe som er bra, sier professor i innovasjon og økonomisk organisering, Per Ingvar Olsen, ved Handelshøyskolen BI til digi.no.

Han mener at produkttesting bør være i fokus når man utvikler teknologi.

– Man må teste ut ideen sin såpass billig og omfattende at man får svar på ting tidlig. Det er det som gjør at man ikke tar livet av seg. Om ting ikke fungerer godt nok, kan være hele årsaken til at man må gi opp. Man bør teste mer enn man tror, gjør man ikke det og det tar av, ja, da har man rett og slett bare hatt flaks, konstaterer han.

Professor i innovasjon og økonomisk organisering, Per Ingvar Olsen, ved Handelshøyskolen BI. Foto: BI

Skal ansette flere

Planen videre for NorApps er å ekspandere. Selskapet vil inn i nye lokaler. De vil også ansette flere utviklere og designere. Det viktigste er at søkere har erfaring med mobilutvikling.

– Man bør helst ha jobbet noen år. Og spesielt bør de ha jobbet med å bygge mobilapplikasjoner. Vi er avhengige av at alle tar ansvar og har kvalitet på det de leverer. Vi må være presise, og komme oss unna bugs. Databaseerfaring er også et stort pluss, sier Nordvik.

– Små selskaper bør ha en sluttstrategi

Men suksess i teknologibransjen er sjelden langvarig for de minste selskapene, ifølge BI-professoren. Olsen sier at når de store teknologikonsernene først kommer på banen, så går det fort nedover.

– Små innovasjonsselskaper er ofte tidlig på ballen med lite ressurser. Så kommer de store selskapene etter. Og de setter sine beste folk på oppgaven for å gjøre livet vanskelig for de minste selskapene. Enten overtar de og kjøper opp selskapet, eller så kjører de bare over dem. Man kan si at man har et mulighetsvindu som lukker seg etter kort tid.  Man har gjerne suksess en liten periode før maskineriet kommer i gang. Man kan trekke en parallell til krigen i Irak. Det var lett å ta Bagdad, men som vi alle vet var det veldig vanskelig å styre landet, sier han og presiserer at dommedagsprofetien ikke nødvendigvis gjelder for NorApps.

Ifølge professoren bør alle små selskaper ha en sluttstrategi.

– Man bør selge før noen blir bedre og tar over posisjonen din. Så kommer man ut med midler, og da bør man prøve å starte noe nytt. Så gjør man denne prosessen om igjen. Det blir som en inn- og ut-loop for å lykkes. Man blir på en måte en seriegründer som forstår prosessen og kan gjøre suksess på å starte opp selskaper. Noen ganger ser man at små selskaper lykkes videre og får med seg store investorer, men til slutt ender de fleste opp i store oppkjøpsselskaper drevet av oligarker, konkluderer han.

I nettskyen

I oppstarten driftet Norapps fotballappen fra familiens hjem i Bergen.

Serveren stod der hjemme og duret. Hvis noe så fatalt som et strømbrudd skulle dukke opp var ikke det veldig lystig for brukerbasen.

– Det var ikke spesielt moro da vi for eksempel var på ferie og serveren gikk ned, forteller Nordivk til digi.no.

Nå kjøper NorApps skytjenester fra Amazon.

– Det er vi veldig fornøyd med. De har alt vi trenger. Skalerbarhet og en oppetid på 24 timer i døgnet gjør at vi kan konsentrere oss om andre ting. Vi trenger ikke å forholde oss til en IT-avdeling.  Vi kan ikke risikere å gå ned noen timer, da vi har brukere på alle kontinenter som forventer bedre av oss. Det er alltid noen som bruker appen, uansett tidspunkt, sier markedssjefen.

Selskapet har der replikering av databasen på tvers av reigoner for å unngå nedetid.

Vi har ikke hatt nedetid på 4 år så vi har en veldig stabil og driftssikker løsning. Brukerne laster ned filer fra Amazon Cloudfront. Vi har en åpen testgruppe på over 700 personer som kjører beta-testing for oss. Vi har også en lukket testgruppe for de mest ivrige. Så brukerne våre er derfor vårt testmiljø.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra