Årsomsetningen i SOL AS hadde ramlet fra 2000 til 2001 med 25,19 millioner kroner (fra 82,9 millioner til 57,7 millioner kroner), og resultatet før skatt var på minus 69 millioner kroner.
I år ser alt mye bedre ut. Selskapet har tidligere opplyst at de skal nå balanse i regnskapet og driftsresultat i 2002. Det fastholder administrerende direktør Hans Petter Terning i SOL Norge, Norges største nettportal som nå har skiftet navn.
- Vi tror vi skal greie målene som er satt for i år. Vi vet vi er størst på ren internettannonsering i Norge, eksklusiv rubrikk- og firmasøk-inntektene våre. Vi tok tilbake statusen som Norges største nettsted fra VG i september og mener vi tjener mer enn dem også, sier han.
Tall fra Norsk Gallup Institutts WebMeasure-målinger viser at Terning kun delvis har rett. Når det gjelder størrelse på nettstedet, viser Gallup-oversikten at SOL er størst blant samkjøringene (det vil si flere nettsteder sammen, I SOLs tilfelle Kvasir.no, Bilguiden.no og SOL.no). Når det gjelder enkeltvise nettsteder, har VG.no flest unike besøkende.
VG Multimedias Torry Pedersen sa i går til Kampanje.com at VG.no også har hatt en økning i annonseomsetningen på nesten 80 prosent i år.
Likevel vil ikke konkurransen på markedet for rendyrket nettannonsering, med bannere, store plakater og andre storformater, være arenaen hvor SOL setter inn støtet og kaprer markedsandeler når selskapet nå skifter navn.
Scandinavia Online AS, heter fra 17. oktober Eniro Norge. Skiftet er en følge av at SOL i desember 2001 ble kjøpt opp av det svenske katalogselskapet Eniro AB.
- Vi beholder merkenavnene SOL.no, Kvasir.no og Bilguiden.no i det norske markedet, sier administrerende direktør Hans Petter Terning i en pressemelding.
- Brukerne vil ikke merke endringen, da våre populære tjenester ikke blir berørt av navneendringen på kort sikt. Navneendringen signaliserer i tillegg at SOL nå er en fullt integrert del av Eniro-konsernet, sier han.
Terning (bildet) opplyser til digi.no at de kraftig forbedrede resultatene i år kommer av en veldig god utvikling på området for betalte firmasøk, samtidig som selskapet har nedskalert endel på enkelte områder som ikke lenger er en del av kjernevirksomheten og effektivisert teknologidriften. Da Eniro skaffet seg SOL i fjor, la da heller ikke svenskene skjul på at firmasøk var et område de kjente og ville satse på.
- Vi har oppgradert salgsstyrken når det gjelder firmasøk. Den vil være tredoblet per 1. januar 2003, med rundt 50 selgere. Vi har gått mot strømmen og ansatt mange nye de siste 6-8 månedene. Gjennom Eniro-konsernet har vi hatt tilgang til en rekke nyutdannede folk, sier han.
Likevel har ikke oppgraderingen skjedd uten kutt i andre virksomheter:
Terning anslår at mellom 60 og 70 prosent av omsetningen i fjor kom fra tradisjonelt salg av internettnettreklame. I år endrer den fordelingen seg i retning av 50-50 prosent fordeling.
- Neste år vil nok firmasøk-salget og andre katalogtjenester være større en ren nettannonsering hos oss, sier han.