GratisTelefonen har overlevd Telenors satsing innenfor gratistelefoni. Hovedprinsippet er at den som ringer ikke betaler noe for samtalene, det er det annonsørene som gjør ved å bryte inn i samtalen med jevne mellomrom. Gratistelefonen har dessuten registrert demografiske data på sine kunder, mens Telenor nøyde seg med et 800-nummer.
I alt 80.000 brukere har registrert seg hos Gratistelefonen for vanlige samtaler. I løpet av året vil selskapet utvide sitt tilbud til å gjelde mobiltelefoni, sier administrerende direktør i Gratistelefonen, Gisle Roll Ludvigsen.
- Vi har ingen planer om nedtrapping. Derfor ønsker jeg Telenors brukere velkommen som kunder hos oss, helt gratis, sier han.
Gratistelefonen kan til forskjell fra Telenors tjeneste fortelle sine annonsører hvem brukerne er knyttet til enkelte data som for eksempel gutter under 20 år eller kunder i et fylke.
- Det sier seg selv at et slikt tilbud er mer interessant for annonsørene, som er interessert i hvordan de kan få mest mulig igjen for hver annonsekrone de bruker, sier Ludvigsen.
En undersøkelse gjennomført av Norsk Gallup i november viser at tenåringer er de største brukerne av Gratistelefonen. 86 prosent av 13- til 19-åringene i husstandene som har abonnement, ringte gratis uken før undersøkelsen ble gjennomført. Ni av ti sier de har ringt til venner. 73 prosent har ringt til familie. Kvinner og menn bruker tjenesten omtrent like mye, mens familier med lav inntekt bruker Gratistelefonen i noe større grad enn familier med høyt totalinntekt.
Gratistelefonens tjenester gjelder foreløpig bare for kunder som ringer fra Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold, Vestfold Hedmark og Oppland, men de kan ringe til hele landet.
Gratistelefonen eies av det svenske selskapet GratisTel International og samarbeider med Global One Communications.