De neste tre årene vil IBM, som i fjor hentet to tredjedeler av sine inntekter i markeder utenfor USA, gi bort konsulenthjelp og tjenester verdt om lag 250 millioner dollar.
- De viktigste nye utviklingsmarkedene befinner seg på steder i verden der de store selskapene ennå ikke gjør forretninger. Vi ønsker å utvikle ledelsespersonell som kan lære om disse stedene og hvordan de kan utveksle ulik bakgrunn og ferdigheter, sier Stanley Litow som er IBMs sjef for «corporate citizenship» til Wall Street Journal (WSJ).
Rundt 600 IBM-ere skal ifølge WSJ få månedslange oppdrag i land der teknologigiganten ønsker mer innflytelse.
Det innebærer turer til land som Romania, Tyrkia, Ghana, Vietnam, Fillippinene og Tanzania.
Her legger trolig IBM grunnlaget for fremtidige inntekter ved å gi bort selskapets mest verdifulle valuta: tid og kunnskap.
En rekke multinasjonale selskaper har allerede prosjekter med frivillig arbeid i utviklingsland og det som regnes som kommende markeder. IBM som har kundeforhold i 170 ulike land skal være det første selskapet som kombinerer utviklingshjelp med et utviklingsprogram for ledere.
Tilbudet er svært populært blant de ansatte, og en heldig deltaker uttaler til den amerikanske avisen at «det føltes som jeg vant i lotto» etter han fikk være med. Mer enn 5500 IBM-ansatte søkte på hundre plasser i de til sammen seks gruppene som blir utplassert i år.
Gruppene får tildelt hvert sitt selskap eller frivillige organisasjon, der de skal øse av sin kunnskap for å bidra til utvikling.
IBMs ferske program lyder navnet «Corporate Service Corps», og har til hensikt å utvide selskapets globale nedslagsfelt, og samtidig bygge internasjonale nettverk.
Kunnskapen de utsendte konsulentene bringer med seg skal blant annet hjelpe til med å kutte kostnader og sørge for økt effektivitet og inntjening.