Enkelte av de nyeste Mercedes-modellene leveres med Internett-tilknyttede dataskjermer som gir deg nyheter, sport, værmelding og aksjeinformasjon. Dashbord-skjermene gir nå nye bekymringer omkring trafikksikkerheten fordi bilførerene sannsynligvis blir distrahert av de nye tjenestene, skriver Adweek Online.
Flere av de store bilprodusentene jobber nå med å lage systemer for å tilby Internett og andre fancy tilleggstjenester til bilene i håp om økt fortjeneste fra abonnementsavtaler. Slik kan såkalte "engangs-kunder" kaste mer av seg for bilprodusentene.
General Motors (GM) skal, ifølge Adweek, mot slutten av året lansere en tjeneste der en datamaskin blant annet skal kunne lese opp forhåndsvalgte nyheter, værmelding og e-post for bilførerene.
Ford Motor Company planlegger på sin side å tilby trådløse Internett-tjenester i noen Lincoln-modeller tidlig neste år, også ved bruk av talestyrt grensesnitt.
På grunn av den mulige trafikkfaren ny teknologi i disse tilfellene kan føre med seg, har National Highway Traffic Safety Administration uttalt at de vil søke om lov til å regulere hvilke nye teknologier bilprodusenter skal kunne tilby bilistene i fremtiden.
En talsmann for NHTSA har, ifølge Adweek, sagt at talestyrte brukergrensesnitt ser ut til å være mindre distraherende enn skjermbaserte systemer.
Mer om nett-tilgang i biler og fly:
BMW med nett-tilgang
Nett-tilgang i lufta