PS Data er en av de største norske nettbutikkene etter Komplett og MPX.no.
Tallene for 2005 er ikke klare ennå, men digi.no har fått bekreftet at det ser ut til å ende på en omsetning på rundt 165 millioner kroner. Det er en liten vekst fra 150 millioner året før.
– Vi søker ikke volum for volumets skyld. Vi må sitte igjen med lønnsomhet, kommenterer Frank Jensen, daglig leder i PS Data overfor digi.no.
Marginene er heller ikke så store i netthandelen. PS Data ser ut til å få et overskudd på rundt 5 millioner kroner, en resultatmargin på bare 3 prosent.
– Bransjen er tilnærmet uten inngangsbarrierer. Er du litt heldig med konfirmasjonspengene er du i stand til å starte nettbutikk, sier Jensen.
Alt som trengs er en liten slump penger og så knytte seg opp mot en av distributørene. Kundene ser ofte ikke forskjell på hjemmesidene til en stor og en liten aktør. Hobbybutikker med folk som sitter på kveldstid uten resultatkrav bruker pris som eneste middel i konkurransen og Jensen mener at nettbaserte prissammenligningstjenester som Kelkoo tilrettelegger for små useriøse aktører.
– Vi føler at det er en kilde til å føre kunder bak lyset. Det er så mange måter en useriøs aktør kan trikse med prisene. Markedet bør få et signal om hva som er seriøst og hva som ikke er det.
Når det gjelder de store aktørene, har Eric Sandtrø i Komplett tidligere i år uttalt at han mener det norske netthandelsmarkedet er modent for konsolidering. Jensen er ikke direkte uenig, men mener at det er et passende antall store aktører i dag.