Fujitsu annonserte på torsdag at de er i samtaler om å kanskje selge hele PC-divisjonen sin til kinesiske Lenovo. Det skriver Wall Street Journal (WSJ).
Den japanske PC-produsenten var tidligere store både i forbruker- og bedriftsmarkedet, men trakk seg for en tid tilbake helt ut av forbrukermarkedet. Selskapet har imidlertid beholdt PC-er som et satsningsområde innenfor bedriftsmarkedet, både internasjonalt og i Norge.
Ifølge WSJ har Fujitsu i det siste forsøkt å kvitte seg med forretningsområder som ikke er kjernevirksomhet, for å øke lønnsomheten. Aksjekursen var opp med 5,7 prosent da Tokyo-børsen åpnet.
Japan har mistet posisjonen i PC-markedet
Fujitsu uttaler ifølge WSJ at selskapet vurderer ulike muligheter for Fujitsus PC-avdeling, inkludert en mulig avtale med Lenovo.
Selskapets norske avdeling er imidlertid ordknapp.
– Vi har ingen kommentarer til dette, da Fujitsu ikke har noen offisiell uttalelse til disse ryktene, sier markedskoordinator Mathias Erikson.
Lenovo står i dag for 21,2 prosent av PC-salget globalt i andre kvartal, etterfulgt av HP med 20,8 prosent, ifølge IDC-tall. Fujitsu er helt nede på 9. plass med en markedsandel på bare 1,1 prosent.
Lenovo tok i 2011 over en annen japansk PC-produsent, NEC, og kjøpte også opp IBMs PC-avdeling i 2005.
I løpet av de siste årene har Japan i stor grad mistet posisjonen de en gang hadde i PC-markedet. IDG News Service viser til at Sharp trakk seg ut av PC-markedet i 2010 for å konsentrere seg om nettbrett, mens tidligere nevnte Nec ble overtatt av Lenovo i 2011 og Sony solgte sin Vaio-avdeling til et investeringsselskap i 2014.
Les mer: Mener Elkjøp presset prisene så mye at det ble blodig for Fujitsu i Norge