RESULTATERFINANS

Funcom må kutte

The Secret World flopper. Aksjekursen kollapser på børsen.

Funcoms nye storspill, The Secret World, har ikke fått den mottakelsen i markedet som selskapet sårt trengte. Nå må de kutte kostnader for å sikre at selskapet ikke taper penger.
Funcoms nye storspill, The Secret World, har ikke fått den mottakelsen i markedet som selskapet sårt trengte. Nå må de kutte kostnader for å sikre at selskapet ikke taper penger. Bilde: Funcom
10. aug. 2012 - 08:50

Funcom har satset svært mye på det nettbaserte rollespillet The Secret World, som ble lansert tidligere i år. For det norske spillutviklingsselskapet er det helt nødvendig at dette blir en suksess som gjør at selskapets kasse kan fylles opp av kontanter.

Forrige gang selskapet lanserte et storspill, Age of Conan, endte det med langt mindre suksess enn selskapets og deres investorer hadde forventet.

Skuffende

Fredag morgen annonserte selskapet det første glimtet av hvordan markedet har tatt mot spillet. Det var ikke lystig lesning.

I meldingen fremkommer det at de aggregerte anmeldelsene, slik de fremkommer i Metascore, har vært dårlige. De har bare opplevd 72 av 100, noe som oppfattes som lavt og av selskapet lavere enn den positive tilbakemelding selskapet fikk mens de var i beta-fase med spillet.

Aksjekursen til Funcom har den siste tiden falt kraftig i frykt for at nettopp dette ville skje. Da børsen åpnet for handel en time etter at meldingen ble kjent falt aksjekursen hele 55 prosent til 3,53 kroner.

– Funcom er selvsagt skuffet med å oppnå en slik Metascore. Et spill som The Secret World, som ikke er basert på en velkjent merkevare, er normalt sett avhengig av positiv presseomtale for å oppnå en godt introduksjonssalg, skriver Funcom.

Når ikke målene

Da selskapet presenterte resultater for første kvartal satt de opp to scenarier for utviklingen av The Secret World. Det første scenariet var at salget skulle være 30 prosent høyere enn Age of Conan med en god utvikling på oppfølgingskjøp.

Mye av nøkkelen er nemlig å få spillerne hektet, slik at de fornyer sine spill månedlig. Dersom dette scenariet ville slå til skulle Funcom det første året kunne få en omsetning på rundt 157 millioner dollar og en resultatmargin på spillet tilsvarende 53 prosent.

Det andre scenariet som ble skissert lignet mer på utviklingen til Age of Conan med et salg på 1 050 000 salg første år, men svakere gjenkjøp. Det vil gi en omsetning på rundt 100 millioner dollar og en resultatmargin for spillet tilsvarende 43 prosent. (Kilde: side 17 i selskapets kvartalspresentasjon for første kvartal 2010)

Øker innsatsen

Funcom finner det ikke sannsynlig at noen av scenariene blir nådd, skriver selskapet i børsmeldingen i dag. For å bedre på situasjonen varsler selskapet at de vil øke distribusjonen ved å lansere det på spill-distribusjonsplattformen Steam samt igangsette en reke andre tiltak for å få opp kjøpsinteressen.

– Effekten av disse tiltakene sammen med andre faktorer som påvirker salget er vanskelig å forutse. Men basert på tilgjengelige og tidligere data, er et scenario at salget de første 12 månedene etter lanseringen vil være under halvparten av det som ble presentert i «Conan-scenariet», skriver selskapet men understreker at salget av Conan-scenariet var høyere enn det faktiske salget av «Age of Conan» som følge av at man forventer høyere gjenkjøp. Dessuten er lønnsomheten i The Secret World høyere enn ved Age of Conan.

Fornøyde spillere

Men det er ikke bare dårlige nyheter selskapet kan presentere markedet fredag. De som faktisk spiller The Secret World er ifølge selskapet veldig fornøyd. De har en brukerscore på 8,4 av 10 på metacritic.com og andre nettsider.

Dette er på linje med den tilbakemeldingen selskapet fikk av spillere som testet det ut under beta-testingen og skal ifølge Funcom representere et solid fundament for å bygge en «positiv og engasjert brukermasse». Dessuten er kundefrafallet nå i tidlig fase langt bedre enn hva selskapet opplevde med Age of Conan og påbygningspakkene til spillet gjør det bedre enn forventet i markedet.

Derfor: Selv om salget skulle bli svakere enn det selskapet forventet de første 12 måneder, så vil mer fornøyde spillere sørge for en mer stabil brukermasse for spillet enn det Age of Conan opplevde. Dette vil i sin tur generere høyere inntekter.

Må kutte kostnader

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Men det redder ikke det faktum at selskapet må kutte kostnader for å tilpasse seg lavere inntekter enn forventet på The Secret World i en tidlig fase. Selskapet skriver også at de må vurdere å skrive ned verdien av spillet i sitt regnskap.

Det er ikke første gang selskapet har måttet kutte hardt. I kjølvannet av Age of Conan måtte selskapet si opp en rekke ansatte, noe som førte til mye bråk.

Digi.no har forgjeves forsøkt å komme i kontakt med selskapet for en kommentar til meldingen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.