Norske Funcoms ferskeste onlinespill-satsning er barnevennlige Lego Minifigures Online. Spillet ble opprinnelig lansert høsten 2014, og da etter den populære gratismodellen, der man betalte for ekstrainnhold.
Nå i juli ble spillet imidlertid relansert, og Funcom gikk faktisk motsatt vei fra industritrenden – spillet er ikke lenger gratis. Man betaler en gang, og det er ingen abonnementsmodell, men det finnes fortsatt muligheter til å kjøpe ekstraelementer etter behov.
Les mer: Mer trøbbel for Funcom
Det er ikke bare betalingsmodellen som ble byttet ut, spillet fikk også mye nytt innhold, en ny historie og flere forbedringer.
I sin nye børsmelding forteller likevel Funcom at den nye modellen ikke hjalp nevneverdig.
Selger for lite
PC-versjonen av spillet møter ikke salgsmålene, skrives det. iOS-versjonen har gjort det bedre, men det lavere prispunktet på Apple-plattformen innebærer at det ikke veier opp for dårlig pc-salg.
Det påpekes også at det har vært lite dekning om spillet i tradisjonell spillpresse. Det at spillet har opprinnelig vært tilgjengelig siden i fjor pekes på som en av grunnene. Det uttrykkes også skuffelse over poengsnittet for anmeldelser av pc-versjonen, som ligger på 65 poeng på nettstedet Metacritic. Snittet for iOS-versjonen er 77, som er innenfor interne mål.
Det loves ytterligere analyser og PR-fokus i tiden fremover, samt en ny runde med integrasjon med fysiske produkter (Lego-figurer). Dette, kombinert med forventet bedre salg mot slutten av året kan bedre situasjonen.
Les også: Funcom gjør helomvending
Svakt salg av spillet (samt selskapets eldre utgivelser) fører til at Funcom per i dag ikke er i stand til å dekke opp for kostnadene og låneforpliktelsene. Det varsles ytterligere underskudd og diskusjoner om selskapets fremtid med rådgivere.