Programvareoppdateringer til smartmobiler fører ikke alltid til noe bedre. Det har i alle fall en rekke norske brukere av Samsung Galaxy S5 fått oppleve de siste dagene.
Mobilsalg: Samsung igjen kongen av smartmobil
Prosess stopper hele tiden
I alle fall siden den 15. mai har brukere av denne smartmobilen henvendt seg til Samsung Norge via selskapets Facebook-sider angående problemer med oppdateringen.
De aller fleste skriver at det med noen sekunders mellomrom dukker opp en beskjed på skjermen, hvor det opplyses at prosessen com.android.phone har stoppet.
Samsung har svart på flere av disse henvendelsene. Det forklares i liten grad hva som har gått galt, men kundene blir presentert løsning på problemet.
Leste du denne? Nesten ingen bruker Samsungs mobilapper
Løsningen
Denne løsningen innebærer å ta ut SIM-kortet og i bruke Samsung KIES-programvaren til å sikkerhetskopiere og tilbakestille enheten. KIES-programvaren er tilgjengelig for Windows og OS X.
En trinn-for-trinn-gjennomgang av hvordan det hele gjøres, finnes her.
Det er uklart om problemet kun berører norske brukere og hva som er fellestrekkene mellom deres smartmobiler.
Etter at saken ble publisert, har digi.no fått følgende Samsung Norge.
– Vi er klar over at visse forbrukere kan oppleve problemer etter å ha installert oppdateringen Android 5.0 Lollipop. Samsung jobber kontinuerlig med å optimere våre oppdateringer for å forbedre brukeropplevelsen. Et eksempel på det er restaureringen av lydløsfunksjonen i Lollipop. Dersom brukere opplever uforutsette problemer med en større oppdatering, som Android KitKat og Android Lollipop, anbefaler Samsung at man nullstiller telefonen til fabrikkstandard. Brukere oppfordres til å ta backup av viktig innhold før nullstillingen.
Les også: Sterk debut for Galaxy S6 i Norge