Dagbladet publiserte både på nett og i papiravisen i dag en artikkel med tittelen "Dagbladet.no størst på nettet".
I artikkelen hevdes det i ingressen at "Dagbladets nettsatsing passerer VG Nett i antall brukere". Artikkelen fortsetter videre:
"Dagbladets nettsteder hadde 1,8 millioner brukere i desember 2002, mot VG Netts 1,76 millioner, viser Gallup Webmeasure, Norges offisielle nettmåling. Dagbladet er den eneste av de fem største nettstedene som ikke gikk tilbake, mens VG Nett gikk tilbake hele ni prosent.
- Det er gledelig og inspirerende at vi er blitt størst, men ikke overraskende, sier Esten O. Sæther, redaktør for Dagbladet.no."
Her kan du lese hele artikkelen
***
- Det er to forhold som gjør denne fremstillingen problematisk: det ene er at sperrefristen for WebMeasure som er på mandag er brutt både av Dagbladet og Kampanje som har sitert saken. Mer alvorlig er det at Dagbladet her ikke bruker resultatene på en korrekt måte. De sammenlikner samkjøringstall med et rent nettstedstall, sier Dag Andersen som leder Gallups internettarbeid.
Verken på oversikten over rene nettaviser eller blant samkjøringene er nemlig Dagbladet størst i desember 2002. Det er VG.no som fortsatt leder den rene nettstedsoversikten, mens SOL er i tet blant samkjøringene.
- Det med sperrefristen er bare en glipp fra vår side. Når det gjelder tittelen i saken, er ikke den presis. Det er selvsagt beklagelig, sier Rune Røsten, daglig leder i DB Medialab som produserer Dagbladet.no.
- Internettbransjen har benyttet dette verktøyet i to år, og WebMeasure har utviklet seg til å bli de offisielle tallene og endel av de profesjonelle medierådgiverne sin hverdag. Hvis nettbransjen skal få anledning til å tjene mest mulig penger, må man ikke gjøre noe som kan undergrave disse tallene, mener Andersen i Gallup.
Røsten er ikke helt med på dette:
- Når det gjelder det at vi sammenlikner epler og bananer er vi ikke helt enige med Gallup. At det å sammenlikne forskjellige tall skulle undergrave WebMeasure, kan vi ikke helt forstå. Vi skriver jo i selve saken at det dreier seg om nettsteder i flertall. For annonsørene spiller det jo mindre rolle at vi kjører annonser på flere nettsteder hos oss, mener sjefen i DB Medialab.
Artikkelen, som stod i Dagbladet i dag, er en fortsettelse av en krangel som oppstod før jul mellom tabloidavisens nettselskap og Gallups metodegruppe for WebMeasure.
digi.no avslørte den gang at Gallup vurderte å stenge dagbladet.no ute fra statistikkoversikten for rene nettaviser, fordi de inkluderte trafikktall fra et helt annet nettsted, 123 Spill.com, i tallene sine.
Dagbladet nektet og henviste til at 123 Spill egentlig måtte regnes som Dagbladet.no sin egen spillseksjon. Gallups metodegruppe, som består av mange av Dagbladets konkurrenter, mente på sin side at disse tallene måtte inn i samkjøringsoversikten sammen med Dagbladet-portalen Start.no.
Nå har Dagbladet imidlertid droppet samarbeidet med 123 Spill og lanserte sin egen spillseksjon ved nyttårstider.
Les saken her:
"Dagbladet passerer VG
Dagbladets nettsteder passerer VG Nett i antall brukere, viser tall Norsk Gallup publiserer i dag."