BI

Gartner: Bedrifter bruker dataanalyse, men lar likevel magefølelsen avgjøre

Til tross for BI og analyseverktøy, tar mange bedrifter fortsatt «analoge» beslutninger på bakgrunn av magefølelse. 

Bedrifter bruker dataanalyse og beslutningsstøtteverktøy, men stoler til syvende og sist mest på magefølelsen. Det er vanvittig, sier direktør i Gartner, Debra Logan.
Bedrifter bruker dataanalyse og beslutningsstøtteverktøy, men stoler til syvende og sist mest på magefølelsen. Det er vanvittig, sier direktør i Gartner, Debra Logan. Bilde: Version2.dk
Magnus Boye, <a href="https://www.version2.dk">version2.dk</a>
22. mars 2017 - 09:19

LONDON (version2.dk): Flere og flere bedrifter bruker dataanalyse for å støtte kritiske forretningsbeslutninger. Men når det kommer til stykket stoler de fleste virksomheter fortsatt mer på magefølelsen enn dataanalysen, fortalte direktør Debra Logan i Gartner under selskapets analytics-konferanse som finner sted i London denne uken.

– Hvis jeg spør bedrifter om de bruker data som beslutningsstøtte, svarer de ja. Men skjer det virkelig? spør analytikeren retorisk.

For de fleste bedrifter er svaret fortsatt nei.

Les også: Spør aldri hvordan jeg kan bruke bedriftens data, men hvilke data jeg skal bruke for å løse et problem (version2.dk)

Som eksempel fremhever Logan en ikke-navngitt virksomhet som for noen år siden rapporterte at de fleste beslutninger treffes på bakgrunn av magefølelse. I dag oppgir selskapet at man ser på data, og hvis dataene passer med magefølelsen, så blir de brukt.

– Det gir ikke mening. Det er vanvittig, sier Logan, som ironisk kaller magefølelsene for en «underbevisst data science-algoritme». 

Bedrifter lurer seg selv

Analytikeren fikk på konferansen støtte fra kollegaen Rita L. Sallam, forskningsdirektør ved Gartner.

– Vi lurer oss selv til å tro at vi tar beslutninger som er empirisk begrunnede, fordi vi har sett på dataene, innleder hun.

– Men i virkeligheten blir vi lurt av fenomener som har plaget mennesker i åresvis.

Det er klassiske fallgruver som «confirmation bias» (bekreftelsestendens) som spenner bein på bedriftene. Og det faktum at mens prosessen omkring bestilling av nye kulepenner er blitt digitalisert, så er beslutningsprosesser fortsatt analoge. 

– Beslutningsprosesser er de siste som blir digitalisert, understreker Salam.

I stedet skjer beslutninger i et møterom fullt av folk som finner frem til en beslutning som alle er enige om. Og til slutt blir whiteboardet visket rent, og alle spor av hvordan beslutningen ble truffet blir slettet.

Behov for ny kultur

Behovet er klart, mener Rita L. Sallam.

– Det trengs en ny beslutningskultur.

Hos storbanken EmiratesNBD forteller Prateek Vahie, sjef for digital markedsføring, at kulturen har vært det største hinderet i arbeidet med å gjøre bruken av data og analyser mer utbredt.

– Det er en utfordring å få folk til å slutte å stole for mye på sin egen intuisjon, sier Vahie.

Ekspert om hvorfor det er slik: Når vi bruker magefølelsen i stedet for data, lider vi av ubevisst ønsketenking (version2.dk)

Artikkelen er levert av Version2.dk.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.