Chromebook-maskiner, basert på Googles plattform og nettskybaserte operativsystem, har allerede blitt en ganske stor suksess, og de spås nokså lysende fremtid.
Analysebyrået Gartner la i dag frem sine tall for hvor mye de regner med Chromebook kommer til å selge fremover, og prognosene er positive: De regner med at plattformen vil vokse 27 prosent i løpet av 2015, og vil selge i 7,3 millioner eksemplarer.
I fjor ble det solgt 5,7 millioner, sier Gartner, noe som er mer enn de selv hadde spådd i august.
De påpeker også at det er undervisning som er det største markedet for Chromebooks: Skoler og universiteter skal ha kjøpt 72 prosent av alle Chromebooks-maskiner solgt i fjor.
Les også: Chromebook klar for Norge.
Det er en trend som gjelder hele verden, og kanskje aller mest EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika).
Når det gjelder vanlige brukere er det i USA at Chromebooks har mest suksess. 38 prosent av solgte maskiner i USA gikk til privatpersoner.
Fortsatt ingen jobbmaskin
Utfordringen er bedrifter, som nesten ikke har adoptert Chromebooks i noen grad. Google forsøker å friste til seg bedriftskunder, med flere kontorapplikasjoner og andre tilpasninger. Gartner mener også at det vil betale seg etter hvert, og ser for seg at Chromebooks vil bli relevant for bedrifter som ønsker et rimelig alternativ som er enkelt å administrere.
Google har fra før tatt grep for å gjøre plattformen populær hos utdanningsinstitusjoner, og det har tross alt fungert.
Les også: Chromebooks vil innta kontorene.
Totalt sett er det fortsatt USA som er det største markedet for Chromebooks, med 84 prosent av solgte maskiner. Det er med andre ord også en jobb som gjenstår med å bevisstgjøre kunder i andre regioner.