Glem gamle støvete nasjonalskatter som Munch, Grieg, Flåklypa og Veiviseren.
Den nye norske operaen er perlehvit og innbydende, men når ikke onlinespillet Age of Conan til barbarstøvleskaftet.
Ikke når det kommer til kultur, sånn jeg vil ha den. Gi meg blod og gørr, ikke pinglete finkultur.
Det norske spillselskapet Funcom har brukt nesten fem år og anslagsvis 200 millioner kroner på spillet som har skapt enorme forventninger blant mennesker i alle aldre – over hele verden. Se hvordan de lagde superspillet.
Norske utviklere har skapt et kulturprodukt som pirrer millioner av mennesker, for knappe tyvedelen av hva marmorklossen i Bjørvika kostet.
Investeringen vil forhåpentligvis lønne seg for Funcom. Nok mennesker skal allerede ha forhåndsbestilt spillet til at selskapets økonomiavdeling trolig kan puste lettet ut.
Utfordringen nå blir å beholde brukerne som abonnenter utover den første, inkluderte måneden.
En test på hvordan det kommer til å gå får vi allerede i morgen, da slippes hordene av amerikanske og australske barbarer løs på Hyborias nådeløse sletter. Tre dager senere får Norge og resten av Europa være med på leken.
Men er det kultur?
Et teaterstykke eller en film varer typisk et par timer, og innebærer passiv underholdning.
Spilleren tar derimot selv en aktiv rolle i handlingen, kommuniserer og løser oppgaver - ofte sammen med andre.
Massive onlinespill som Conan eller World of Warcraft kan by på uker, måneder eller år med samhandling og kreative kulturuttrykk.
Da er det lett å forstå hvorfor spillbransjen har vokst til en gigantisk milliardindustri som drar inn mer penger enn både film- og musikkbransjen til sammen. Hvordan man kan sette andre kunstformer over spill, er for meg en gåte.
Hvis Funcom lykkes med Age of Conan, og mye tyder på det, så kan Norge ha fått sitt første lokomotiv i den internasjonale spillindustrien. Det bør nordmenn være stolte av.
Oppfordringen blir derfor å sette pris på produktet. Kort sagt:
Kjøp spillet og gi din støtte til det som kan bli Norges viktigste kultureksport siden vikingtiden.
Ved Crom! Selv har jeg kvesset klørne og sverdeggen er slipt sylskarp. PC-en er med andre ord klar for å svinge seg på Hyborias blodstenkte stridsmarker.
La hodene rulle!
Les også:
- [13.10.2008] Billettservice tok en «Highway to Hell»
- [09.10.2008] Er e-posten død?
- [23.09.2008] Enkelt å stikke av med IT-pris
- [17.09.2008] Conan-sjefen går av
- [12.09.2008] Nettet avgjør valget i 2009
- [22.08.2008] Evig lagring trues av dataråte
- [21.08.2008] Funcom med bunnotering
- [22.07.2008] Dataspill styrker Norge innen helse og olje
- [30.06.2008] - Veldig vellykket Conan-lansering
- [06.06.2008] Sikter mot en million Conan-fans
- [26.05.2008] - Ett av de raskest selgende spill noensinne
- [16.05.2008] Nyheter er best på mobilen
- [06.05.2008] Innfør fartsgaranti på bredbåndet
- [16.04.2008] Nytt design på digi.no
- [28.03.2008] Motorola-kollapset skyldes en suksess
- [26.03.2008] Trist gjensyn med spådommer fra 2003
- [04.02.2008] Innsiktsløst fra NRK om ID-tyveri
- [10.01.2008] Hvor blir det av de nye Fast-erstatterne?
- [21.12.2007] 2007 løste opp monopolenes grep