Denne uken møtte de nordiske forbrukerombudene den amerikanske iTunes-ledelsen og selskapets europeiske representanter for å drøfte den norske klagesaken mot selskapets kontrakter ved kjøp av musikk online.
- Vi hadde en god og konstruktiv dialog med iTunes, og det har vært viktig bevegelse i saken, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Tidligere i år kom Forbrukerombudet til at flere av vilkårene i iTunes sine kontrakter var urimelige og dermed ulovlige.
- Noen av punktene vi tok opp med iTunes har vi allerede kommet til enighet om, blant annet det at kjøpsvilkår ikke skal kunne endres for allerede gjennomførte kjøp, men kun for fremtidige kjøp, sier Thon.
De nordiske forbrukerombudene opprettholder dialogen med iTunes, da det fortsatt gjenstår spørsmål som ifølge Forbrukerombudet er juridisk og teknisk kompliserte å løse.
- Både forbrukerombudene og iTunes trenger nå tid for å jobbe videre med og vurdere forskjellige forslag til tekniske og juridiske løsninger. Vi mener at fortsatt dialog i denne saken til slutt vil føre til en god ordning for alle parter, ikke minst for iTunes sine kunder, sier Thon.
Det norske forbrukerombudet vil i et brev til iTunes oppsummere hvor saken står per i dag, og beskrive rammene for prosessen videre. Brevet vil bli oversendt iTunes i løpet av oktober.