Newphone ble stiftet 6. januar 2004 med en startkapital på 1,3 millioner kroner. Det var nok for å dra i gang et selskap som nå vokser kraftig.
Forretningsideen gikk ut på å tilby små og mellomstore bedrifter mobiltelefoner som kan byttes hver tolvte måned. Newphone kjøper mobilene direkte fra produsentene og tjener sine penger marginen de får inn på tellerskrittene som brukes.
I selskapets første år omsatte de for 5,9 millioner kroner og endte med et negativt resultat på 4,3 millioner kroner. De første kundene fikk de ikke før utpå høsten det året.
2005 ble det første hele driftsåret. Da oppnådde selskapet en omsetning på hele 56,2 millioner kroner og et resultat på 2,8 millioner.
- Det er vel ingen som har klart noe slik med så lite penger på så kort tid, sier Otto Isaksen, gründer av Newphone til Dagens Næringsliv.
Han har ikke tenkt å bremse ned på farten med det første.
- Vi er nå oppe i en marsjfart i første kvartal på rundt 20 millioner kroner utfakturert. Vi regner med en omsetning i år på 130 millioner kroner med åtte-ni millioner i pluss, sier Isaksen til Dagens Næringsliv.
Isaksen mener at mange mindre bedrifter bruker mye tid på mobiltelefoner og at et abonnement der Newphone er kontaktpunktet for både telefonen og abonnementet er attraktivt. Når kundene attpåtil får bytte ut telefonene sine hver tolvte måned lar mange seg friste.