Oppdatert 9. september: Gjensidige meldte på Facebook klokken 08.30 at nettstedene og nettbanken fungerer som normalt igjen.
Gjensidiges nettsteder har siden klokka 7 i dag tidlig vært utilgjengelige for kundene Norge, Sverige, Danmark og i de baltiske statene. I skrivende stund er det fem timer siden selskapet gikk ut på Facebook og fortalte at dette skyldes en teknisk feil som det jobbes med å rette.
Til digi.no forteller kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad at feilen ligger hos underleverandøren Evry, som jobber på spreng for å løse problemene.
– Vi har løpende kontakt med dem hele veien, men jeg har for øyeblikket ikke oversikt over hvor langt de har kommet, sier Rysstad.
Han forteller at det er en teknisk årsak til problemene, men ønsker ikke å komme inn på hva dette er. Han kan dog bekrefte at kilden til problemene er kartlagt.
– Vi er fryktelig lei oss for det som har skjedd og håper at det løser seg så raskt som mulig, sier Rysstad.
Han kan ikke si noe om forventet rettetid.
Det noe spesielle i dette tilfellet, er at nettbanken til Gjensidige fortsatt skal være tilgjengelig. På Facebook oppfordrer selskapet kundene som har behov for å bruke nettbanken, om å benytte denne adressen: https://nettbank.edb.com/authenticate/login/selectauth