Microsoft slapp i går navnet på sitt siste våpen i kampen mot søkerivalen Google.
Det interne kodenavnet på prosjektet var lenge «Kumo», det japanske ordet for enten sky eller edderkopp.
Navnet falt til slutt på «Bing», men hva i alle dager er bakgrunnen?
Det ble ikke avslørt i forbindelse med gårsdagens kunngjøring av prosjektet. Selskapets norske avdeling visste sågar ikke det endelige navnet før minutter før verdenslanseringen.
Nå viser det seg at Bing er et såkalt rekursivt akronym. Det betyr at ordet er et selvreferende akronym.
Bing = Bing Is Not Google
Rekursive akronymer er ofte humoristiske i sin natur, og er i utstrakt bruk særlig innen miljøer for åpen kildekode.
Det mest kjent eksempelet er kanskje GNU, som betyr GNU's Not Unix.
Les også:
- [03.07.2009] Bing fikk ingen pangstart
- [15.06.2009] - Google-sjef frykter Bing
- [09.06.2009] Bing får norsk «u-hjelp»
- [03.06.2009] - Bing medisin mot syke søk
- [28.05.2009] Jon Bing solgte domene til Microsoft
- [28.05.2009] - Slaget vil stå mellom oss og Google