EU

Gjør det mulig å skille Messenger- og Instagram-kontoer fra Facebook

Meta uttaler at de nå vil gi beboere i EU, EØS og Sveits flere valgmuligheter for hvordan tek-gigantens tjenester blir brukt.

Etter en lang kamp gir Meta etter for EUs krav.
Etter en lang kamp gir Meta etter for EUs krav. Illustrasjonsfoto: Dado Ruvic
Gunhild HaugnesGunhild HaugnesJournalist
24. jan. 2024 - 07:16

EUs Digital Markets Act (DMA) trer i kraft i mars i år. For å overholde disse reguleringene kommer Meta nå med flere initiativer.

– Personer som bruker Instagram og Facebook i EU, EØS og Sveits vil bli tilbudt flere valg om hvordan de kan bruke tjenestene og funksjonene våre, skriver Tim Lab, som er direktør for Metas regulatoriske saker på selskapets nettsider.

– Vi investerer betydelige ressurser for å tilby brukerne disse valgene, legger han til.

Det betyr at de som bruker Instagram og Facebook i disse europeiske landene snart vil bli tilbudt flere valg om hvordan de ønsker å administrere opplevelsene sine på tvers av Meta-produkter. 

Kan skille Facebook, Messenger og Instagram

Lab lover at folk de neste ukene vil får varsler som informerer dem om deres muligheter til å velge om de vil dele informasjon mellom Meta-tjenestene.

Dette inkluderer blant annet:

  • Informasjonsflyten mellom Facebook og Instagram. Her kan brukerne velge om informasjonen skal flyte fritt mellom disse eller om kontoene skal separeres. 
  • Brukere av Messenger skal kunne velge om denne kontoen skal kobles til Facebook eller skilles ut som egen tjeneste.
  • Innbyggerne i EU, EØS og Sveits kan velge å bruke Instagram og Facebook gratis med annonser, eller abonnere for å slutte så se annonser. Hvis de velger det siste, vil informasjonen deres ikke bli bruke til annonser. Dette ble rullet ut i november i fjor.
    Les også

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.