EUs Digital Markets Act (DMA) trer i kraft i mars i år. For å overholde disse reguleringene kommer Meta nå med flere initiativer.
– Personer som bruker Instagram og Facebook i EU, EØS og Sveits vil bli tilbudt flere valg om hvordan de kan bruke tjenestene og funksjonene våre, skriver Tim Lab, som er direktør for Metas regulatoriske saker på selskapets nettsider.
– Vi investerer betydelige ressurser for å tilby brukerne disse valgene, legger han til.
Det betyr at de som bruker Instagram og Facebook i disse europeiske landene snart vil bli tilbudt flere valg om hvordan de ønsker å administrere opplevelsene sine på tvers av Meta-produkter.
Kan skille Facebook, Messenger og Instagram
Lab lover at folk de neste ukene vil får varsler som informerer dem om deres muligheter til å velge om de vil dele informasjon mellom Meta-tjenestene.
Dette inkluderer blant annet:
- Informasjonsflyten mellom Facebook og Instagram. Her kan brukerne velge om informasjonen skal flyte fritt mellom disse eller om kontoene skal separeres.
- Brukere av Messenger skal kunne velge om denne kontoen skal kobles til Facebook eller skilles ut som egen tjeneste.
- Innbyggerne i EU, EØS og Sveits kan velge å bruke Instagram og Facebook gratis med annonser, eller abonnere for å slutte så se annonser. Hvis de velger det siste, vil informasjonen deres ikke bli bruke til annonser. Dette ble rullet ut i november i fjor.