Noen få dager etter at de kunngjorde at Netcom-navnet er historie, leverer Telia Norge den første endringen som går ut over det kosmetiske.
Heretter vil norske kunder kunne snakke, sende meldinger og bruke mobildata uten å være redde for galopperende regninger når de krysser landegrensene mellom de åtte landene i Norden og Baltikum.
– Vi lanserer nå «Roam like home» som første bevis på at våre kunder vil nyte godt av vår internasjonale styrke, sa Telia Norge-sjef Abraham Foss under en pressekonferanse tirsdag formiddag i Oslo.
Men merk at dette kun gjelder merkevaren Telia. Selskapets tre andre merkevarer; Chess, Mycall og One call omfattes ikke av tilbudet om fri roaming i de åtte landene.
Historiske paralleller
For nesten akkurat fem år siden gjorde Netcom en tilsvarende manøver, da de erklærte samme ringepris i hele Norden. Det var samtidig som den lilla fargen ble innført med symbolet som daværende ledelse gjerne tolket som en stein i Telenor-propellen. Steinen er fortsatt i logoen, men nå er Netcom byttet til Telia.
Foss erkjenner overfor digi.no at det nok kommer til å ta tid før alle kunder venner seg til at det ikke er dyrere å bruke mobilen i de andre nordiske landene enn hjemme. Men det er dit han ønsker seg.
For øvrig er Telia med dette trekket drøyt ett år foran kravene fra EU.
15. juni 2017 skal det være like dyrt å gjeste et nett i utlandet som om du sitter i stua hjemme. Fram til da er det fortsatt store summer å tjene på kunder som gjester andres nett. Og sett fra operatørene – å betjene kunder fra andres nett som besøker ditt.
Kundene reiser mer
– Verden er i enormt rask endring. Det får store konsekvenser for oss som operatør. Kundene blir mer internasjonale og vi må erkjenne behovet for lokal tilstedeværelse og global forståelse, sier Foss.
Han trakk fram at selskapet var først med 4G, 4G+ og var først med bruk av fem sammenslåtte frekvensbolker som ga 1200 Mbit/s til lab-mobilen.
For Telia er det helt åpenbart bedriftskundene som er de som vil ha størst nytte av å kunne bruke mobilnettet helt uten å tenke på kostnadene i Norden.
Folk begrenser mobilbruken
– En undersøkelse vi har gjort viser at både privatkunder og bedriftskunder begrenser bruken av mobil i utlandet. Halvparten av bedriftene sier de ber de ansatte begrense bruken av mobildata i utlandet. 30 prosent anmoder sine ansatte om å tilpasse seg en datagrense. De ber egentlig de ansatte om å ikke gjøre jobben sin, sier Foss.
Han sier Telia taper betydelige beløp ved å innføre fri gjesting i Telias nett i Norden og Baltikum, men kaller det en markedsinvestering som vil gjøre Telia mer attraktivt for kundene.
Karl Fredrik Lund, direktør i Telia privat sier til digi.no at Telia har lang historie med tilbud til familier, noe de vil satse videre på. Med fri databruk i Norden er forventningen at kundene vil fortsette å leve sine digitale liv også når de er på reise.