E-posten er ikke død, ihvertfall ikke ennå.
Selv om hele verden sliter med spam som er i ferd med å knekke infrastrukturen bak -epostene vi alle mottar, er det fortsatt det viktigste meldingsutvekslingssystemet vi har.
For mange er e-posten det naturlige midtpunktet i PC-bruken, enten det er privat eller på jobben. Det har programvarebransjen for lengst tatt innover seg. Microsoft har bygd opp sitt e-postprogram Outlook til å bli et naturlig midtpunkt for e-post, kalender og kontaktinformasjon, samt som en inngangsport til salgsstøttesystemer (CRM) og andre forretningsapplikasjoner.
Nå kommer Google etter. De utfordrer Microsoft med nettbaserte løsninger for e-post og også kontorstøttesystemer. Hittill har de i stor grad vært enkeltstående applikasjoner som alle kan nås via en nettleser, men nå begynner de å lage en tettere integrasjon.
Nå forteller Google at de har åpnet for å legge inn Gadgets i GMail.
I første omgang er det snakk om Google Docs og Google Calendar.
Hvor viktig dette er for brukerne, er noe usikkert. Mange leser e-posten sin direkte på websidene til GMail, men mange når den også via egne programmer og API-kall fra andre nettjenester.
Hva som blir lesernes foretrukne private portal for å nå e-post og andre nettbaserte tjenester er fortsatt et åpent spørsmål.