Mobilselskapet Chess er først ute i Norge med å tilby abonnementer for barn og unge som er godkjent av Barnevakten, en organisasjon som gir råd om barn og medier.
De godkjente abonnementene er kontantkortvariantene «KingKontant Kidz» for tolvåringer og yngre, og «KingKontant Teenz» for tenåringer.
Ifølge markedsdirektør Jarle Alvær i Chess er disse tilbudene lagt opp med tanke på at foreldre skal ha trygghet når de velger mobilabonnement til sine barn.
Øystein Samnøen i Barnevakten konstaterer at barn og unge utgjør et milliardmarked for mobile tjenester.
– Vi er opptatt av tre forhold: Hindre kontakt med uvedkommende, beskytte mot overforbruk og beskytte mot innhold som ikke er beregnet for barn og ungdom. Fordelen med disse abonnementene er at i stedet for å reservere seg mot tjenester, må foreldrene aktivt åpne opp tjenestene, sier Samnøen.
Med barneabonnementet KingKontant Kidz er det ikke mulig å kjøpe innhold som ringetoner og logoer, og tjenester som teletorg, data og MMS er sperret. På den andre siden er det gratis å sende SMS til Chess- og Netcom-kunder, også hvis kontantkortet er tomt. Mobilnummeret oppføres ikke i telefonkatalogen.
Tenåringsabonnementet KingKontant Teenz tillater innholdstjenester som kjøp av ringetoner og logoer, begrenset oppad til 250 kroner per måned.
Barnevakten er i dialog med alle store norske mobilselskap med tanke på abonnementer tilrettelagt barn og unge. Organisasjonen advarer mot å føre opp et barns abonnement på en forelder: Det signaliserer overfor omverden at mobilen tilhører en voksen, med tilgang til alle voksne tjenester og alt voksent innhold.
Les også:
- [01.02.2010] Intet digitalt skille blant norske tenåringer
- [13.11.2009] Bryter 13-årsgrensen til Facebook
- [27.08.2009] Mobilspill flår jentunger
- [05.03.2009] Kripos advarer foreldre