Det store, amerikanske bildebyrået Getty Images kunngjorde denne uken at har levert inn en klage på Google til EU-kommisjonen. Getty mener at Google i bildesøket nå viser så høyoppløste bilder at det ikke lenger er nødvendig for brukerne å gå til originalkilden for å se bildet.
– Det nåværende formatet til Google oppmuntrer også til høyreklikk-piratkopiering, ved å gjøre høyoppløste bilder enkelt tilgjengelig, uten noe krav om at brukeren må gå til kildenettstedet for å finne ut hvordan de lovlig kan lisensiere eller be om tillatelse til bruke det aktuelle bildet, skriver Getty i en pressemelding.
- Bakgrunn: EU til angrep mot Google
Ingen løsning
Selskapet skal ha tatt kontakt med Google om dette spørsmålet allerede for tre år siden, da den aktuelle endringen i bildesøket ble innført.
– Googles foreslåtte løsning var ingen løsning i det hele tatt: aksepter presentasjonen av bilder i høyoppløst format, eller velg å ikke delta i bildesøk. Dette innebærer enten å la skaden fortsette, eller å bli usynlige på internett, noe som vil gjøre det enda vanskeligere for brukerne å lisensiere og ta i bruk bilder på en legitim måte, skriver Getty.
– Getty Images representerer mer enn 200 000 fotojournalister, kunstnere og skapere av innhold, som avhenger av vi beskytter deres mulighet til å få kompensasjon for deres arbeid, sier Yoko Miyashita, sjefsjurist hos Getty Images, i pressemeldingen. Det legges dog til at problemet ikke bare berører Getty.
Google ser så langt ikke ut til å ha kommentert klagen.
- Dropper søksmål: Microsoft og Google begraver stridsøksene
Ikke alene
Det er ikke unaturlig at Getty Images går etter Google, som er den dominerende søkeaktøren, spesielt i Europa, men også i flere andre deler av verden. Men også Microsofts søketjeneste, Bing, presenterer bildene i søket på en tilsvarende, høyoppløst måte.
Rent teknisk er det ingenting i veien for at nettsteder nekter Google og andre søketjenester tilgang til bilder med høy oppløsning, men samtidig tilgang til lavoppløste utgaver av de samme bildene. Men regningen for å innføre en slik funksjonalitet vil havne hos nettstedene, og det er ikke gitt at mer besøk fra brukere av bildesøket til Google forsvarer en slik utgift.