KONKURRANSEHEMMENDE VIRKSOMHET

Google avviser formelt anklagene fra EU-kommisjonen

I alle fall i én av sakene.

Margrethe Vestager.
Margrethe Vestager. Bilde: Frederic Latinis
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
4. nov. 2016 - 11:43

Seks år etter at EU-kommisjonen innledet den første av flere separate etterforskninger mot Google etter anklager om konkurransehemmende virksomhet, har Google nå formelt avvist anklagene. Dette etter en rekke mislykkede forsøk på å komme til enighet med kommisjonen og konkurrerende aktører. 

Det er anklagene om at Google favoriserer egne shopping-relaterte tjenester i selskapets søketjeneste når noen bruker dette til å søke etter produkter, framfor konkurrerende tjenester. For eksempel vises det en rekke norske annonser for kaffetraktere – med pris, forhandler og lenke til mer informasjon – når man søker etter «kaffetrakter» i søketjenesten.

Flere europeiske prissammenligningstjenester mener at de har tapt trafikk særlig på grunn av dette. 

Trakk seg ut: Microsoft og Google begraver stridsøksene

– Uten grunnlag

Google er altså helt uenige i dette og mener at teoriene som kommisjonen bygger anklagene på, verken har saklig, juridisk eller økonomisk grunnlag. Dette kommer tydelig fram av et blogginnlegg signert Kent Walker, juridisk direktør hos Google.

Selskapet mener at visning av mer relevant informasjon med høyere kvalitet ikke er favorisering, men noe som er drevet fram ved å lytte til brukerne.

Det er Google-annonser som dette mye av striden står om. Google mener de bare er en forbedring av tidligere annonseformater, mens motpartene mener de fører til at de er konkurransehemmende og til skade for forbrukere. <i>Foto: Skjermbilde</i>
Det er Google-annonser som dette mye av striden står om. Google mener de bare er en forbedring av tidligere annonseformater, mens motpartene mener de fører til at de er konkurransehemmende og til skade for forbrukere. Foto: Skjermbilde

Videre mener Google at EU-kommisjonen i anklagene ikke tar hensyn til at konkurransen om produktsøk ikke bare står mellom prissammenligningstjenestene og søketjenester som Googles. Ifølge selskapet er også innhold og annonser i sosiale medier, mobilapper, e-handelsplattformer som eBay og ikke minst Amazon, blant de stedene som forbrukerne tar utgangspunkt i når de skal handle på nettet. 

Les også: Stor uenighet om Google-saken

Amazon brukes mest

Selskapet viser en tysk undersøkelse fra 2015 som forteller av hver tredje forbruker som handler på nettet i Tyskland, starter hos Amazon, mens andelen som starter hos Google er på 14,3 prosent. Walker mener at EU-kommisjonen tar feil når den hevder at forbrukere ikke går til Amazon for å sammenlignet produkter og priser. Han viser til at Amazon har verktøy for nettopp dette, i tillegg til mulighet for bestilling og rask levering. 

– Det er ikke overraskende at når Amazon og andre nye konkurrenter ankommer europeiske land, så går trafikken ned for tjenester som bare tilbyr prissammenligning, skriver Walker. 

– Til syvende og sist kan vi ikke være enige i en sak som mangler bevis og vil begrense våre muligheter til å betjene våre brukere, bare for å tilfredsstille et lite antall nettsteder, skriver han videre. 

Walker legger også til at Google i går svarte på bekymringene fra EU-kommisjonen angående selskapets annonsetjeneste for søk, AdSense. Dessuten skal Google i løpet av de kommende dagene svare på den formelle klagen fra kommisjonen når det gjelder Android-plattformen. Walker skriver at selskapet regner med at kommisjonen til slutt vil basere avgjørelsen på de faktiske forholdene. 

Bakgrunn: EU med formell klage mot Google og Android

FairSearch

– Vi mener at det er EU-kommisjonen som har forbrukernes interesser i tankene, ikke et privat selskap som tjener penger på å bruke sin markedsmakt til å ta høye priser fra annonsører, skriver Thomas Vinje på vegne av FairSearch, en lobbyorganisasjon som jobber på vegne av flere av selskapene som har klagd Googles virksomhet inn for EU-kommisjonen.

– Når forbrukerne ser på Google-annonser, får de ikke de beste, mest relevante resultatene. I stedet får de resultater fra de annonsørene som er villige til å betale Google mest penger, skriver han og legger til at Google ønsker at man skal tro at selskapet i større grad enn EU-kommisjonen tenker på forbrukernes interesser, skriver Vinje

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Andre er ikke like sikre på dette, men mener at Google likevel kan få det vanskelig med å få gjennomslag for argumentene. 

– Google har et poeng i at dets søkeresultater hjelper forbrukere ved å la dem kjøpe gjenstandene direkte. Men kommisjonen er bekymret over effekten for rivalene. Dette vil sannsynligvis veie tyngre enn forbrukerargumentet, sier Michael Carrier, professor ved Rutgers Law School, til Reuters.

Åpner for neste skritt

Ifølge Reuters åpner responsen fra Google for at EU-kommisjonen i løpet av det kommende året kan komme med en avgjørelse i saken. Dersom Google blir funnet skyldig i konkurransehemmende virksomhet, kan selskapet straffes med milliardbøter. Men det er fortsatt for tidlig å spå utfallet av saken.

– Vi vil nøye vurdere Googles svar i hver av sakene før vi tar noen beslutning om hvordan vi skal gå til verks. Vi kan på det nåværende stadium ikke avgjøre det endelige resultatet av etterforskningen, skriver Ricardo Cardoso, en talsmann for EU-kommisjonen, i en epost til Reuters.

Les også: Google fikk Android-bot i Russland

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.