Google innehar tetposisjonen i søkemarkedet, og de er også flinkere enn konkurrentene Yahoo og Microsoft i å få mye ut av hvert enkelt søk.
Alle tre aktørene har annonsetjenester som lar kundene betale kun når en bruker klikker på annonsen. Da er det viktig å øke klikkraten for å kunne tjene penger.
Veksten i denne delen av nettannonseringsmarkedet vokste kraftig i april, i følge analyseselskapet comScore.
Mye skyldes at Google har klart å få klikkraten på sine annonser til å øke kraftig, etter at comScore tidligere i år rapporterte om en nedbremsing i veksten. Da var veksten på bare 1,8 prosent. I april økte Google klikkraten med hele 20 prosent i det amerikanske markedet.
Konkurrentene Yahoo og Microsoft sliter imidlertid. I følge tallene til comScore så falt Yahoos klikkrate med 4,4 prosent, mens Microsoft måtte se ett fall på hele 9 prosent.
Tallene fra comScore er ikke helt nøyaktige i forhold til selskapenes egne tall, men de har tidligere vist seg å stemme ganske godt med tendensen. Det er derfor tydelig at Yahoo og Microsoft vil fortsette å slite med å ta igjen Googles forsprang, enten de kjemper hver for seg eller om de skulle finne på å gjøre ett nytt forsøk på å slå seg sammen.