FORBRUKERTEKNOLOGI

Google begraver nettkataloger

Skal prioritere egne tjenester i søkeresultatene.

17. nov. 2009 - 12:30

Google er i ferd med å rulle ut en stor oppdatering av rangeringsalgoritmen, som vil endre på nettsidenes plassering i søkeresulatene.

Katalogtjenester med betalte lenker har lenge vært uglesett hos Google, som mener de skaper skjeve søkeresultater.

Den nye versjonen av verdens mest brukte søkemotor vil straffe dem, ved å flytte de langt bakover i trefflistene.

- Nettkatalogene vil få langt dårligere rangering i den nye versjonen av Google.

Det forteller en normalt svært godt informert kilde, som ønsker å være anonym, til digi.no.

Vedkommende sier at Nettkatalogen og FinnAlle er blant flere norske nettjenester som i nær fremtid vil bli oppfattet som langt mindre relevant av Google.

Dette er aktører som i dag har fremtrende plasseringer i søkemotoren, blant annet ved søk etter håndverkstjenester knyttet opp mot sted, som «rørlegger Oslo».

Disse konkurrerer i dag direkte med Googles egen katalogtjeneste, der bedriftsoppføringer knyttes mot Google Maps.

Endringene er del av prosjektet med kodenavn Caffeine, hvis mål har vært å skape en bedre, raskere og mer relevant søkemotor.

Testfasen av Caffeine ble nylig avsluttet og Google er nå klare for å rulle ut den nye versjonen, foreløpig i ett datasenter.

Googles ingeniør Matt Cutts skriver i et blogginnlegg at en full implementering for alle Google-brukere ikke blir gjennomført før etter den kommende amerikanske høytiden, altså «Thanksgiving» i slutten av november.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.