Samsung har de siste par årene opplevd kraftig vekst i både smartmobil- og nettbrettmarkedene. Svært mange av de solgte produktene er basert på Android-plattformen, selv om Samsung nok er det selskapet som satser på flest hester, siden det også tilbyr smartmobiler basert på Windows Phone, Bada og snart også Tizen.
For Google er Samsungs suksess med Android gledelig på mange måter, men likevel ser det ut til at suksessen bekymrer. Dette skriver i alle fall Wall Street Journal, som siterer ikke navngitte kilder i Google.
Samsungs suksess har nemlig skjedd på bekostning av ikke bare Apple, BlackBerry og Nokia, men også Android-partnere som HTC, Motorola og LG.
Dominansen øker
Wall Street Journal viser til tall fra IDC som forteller at i fjerde kvartal i fjor ble 40,2 prosent av Android-mobilene og 27,9 prosent Android-nettbrettene levert av Samsung. Tilsvarende andeler i fjerde kvartal av 2011 var henholdsvis 38,7 og 15,6 prosent. Dette betyr at Samsung stadig øker sin allerede store dominans, også i nettbrettmarkedet hvor selskapet skal ha passert Amazon det siste året.
Ifølge kildene til Wall Street Journal foregår det denne uken møter mellom Google og andre selskaper i Barcelona. Dette inkluderer HTC og HP. Målet er å få fram Android-produkter som kan brukes som en motvekt til Samsungs salgssuksesser.
Enn så lenge er Samsungs suksess bare positivt for Googles inntekter, siden Android-enhetene leveres med Google-produkter for blant annet søk, kart, e-post og nettvideo. Disse skaper direkte og indirekte annonseinntekter for Google.
Trussel
Men Google Android-sjef, Andy Rubin, skal under en ledersamling i fjor høst sagt at Android-suksessen til Samsung også bærer med seg en trussel, dersom Samsung oppnår enda større dominans. Rubin skal ha sagt at Googles oppkjøp av Motorola Mobility i fjor også vil fungere som en forsikring mot at enkeltleverandører får for stor makt over Android.
Så langt har ikke oppkjøpet bidratt til å styrke Motorolas posisjon i mobilmarkedet. Men en for sterk satsing på Motorola vil kunne sette Googles forhold til andre Android-partnere i fare.
Annonseinntekter og mer
Ifølge en ikke navngitt kilde som siteres av Wall Street Journal, mottar Samsung allerede mer enn 10 prosent av annonseinntektene som Google får fra søk som gjøres fra Samsung-mobilene. Ifølge kilden skal Samsung ha signalisert at selskapet ønsker mer, etter hvert som inntektene fra blant annet Google Maps og YouTube øker.
Med en enda mer dominerende rolle i markedet for Android-baserte smartmobiler og nettbrett, vil Samsung også kunne kreve bedre betingelser også på andre områder. En analytiker i en amerikansk investeringsbank sier til Wall Street Journal at et eksempel på dette kan være å få tilgang til nye Android-versjoner på et tidligere tidspunkt enn andre.
Les også:
- [15.03.2013] Settes Android i skyggen?
- [13.03.2013] Slik skal Samsung ta Apple
- [22.02.2013] Smarte mobiler og brett stod for all vekst
- [15.02.2013] Doblet Windows Phone-leveransene i fjor
- [13.02.2013] Bunnmåling for Nokia